Nets skærper kampen om mobil betaling

Sidst på året bliver det muligt at betale med MasterCard eller rene Visa-kort på sin smartphone med Nets’ digitale pung. Allerede nu kan man betale med mobilen i udvalgte Dansk Supermarked-butikker.

Nets lancerer den digitale pung, hvor man kan samle flere af sine betalings- eller klubkort i en app og dermed kun nøjes med at medbringe sin smartphone. Danske Bank har taget kampen op med sin MobilePay og indgået en aftale med Dansk Supermarked. Foto: Claus Bech Fold sammen
Læs mere

Forestil dig weekendens lokalopgør mellem FCK og Brøndby, hvor begge hold kæmpede en brav kamp om sejren. Samme opgør kan nu ramme det mobile betalingsområde i Danmark, hvor der onsdag blev fløjtet op til kamp.

På den ene banehalvdel står Nets med deres netop lancerede digitale pung, der kan samle alle kort digitalt via en app på smartphonen, der bare skal holdes over terminalen, når man går gennem kassen. Planen er, at man kan samle flere forskellige kort på telelfonen og dermed slippe for at fumle efter Dankort, fitnesskort, kaffekort eller mønter i lommen.

Danske Bank på den anden banehalvdel lancerede onsdag et samarbejde med Dansk Supermarked, der betyder, at man ikke behøver andet end sin smartphone og MobilePay for at betale for sine indkøb.

På den baggrund er banen kridtet op mellem to spillere, der begge forsøger at vinde kundernes gunst i en kamp, hvor det handler om, at betalingen skal gå så hurtigt som muligt.

Dommer i kampen er ekspert på betalingsområdet Henning N. Jensen. Han mener, at kampen ender uafgjort, fordi modstanderne bliver nødt til at spille sammen. Det danske marked er for lille til flere uafhængige løsninger.

Han mener, at bankerne, der kommer med i den digitale pung, bliver nødt til at acceptere at spille sammen med MobilePay og omvendt.

»På sigt vil kunderne kræve, at de spiller sammen. Danske Bank skal presses, og de 81 andre banker skal acceptere at levere omslag til MobilePay,« siger Henning N. Jensen.

Der er også nogle potentielle udenlandske spillere, der gerne vil ind på det danske marked. Apple Pay, Samsung Pay og Android Pay er nogle af de nye lanceringer, der også kæmper om at få en del af markedet med de mobile betalinger.

Der går nogle år, inden kampen fløjtes af, og vi kan kåre en vinder. I første omgang skal danskerne vænne sig til at betale på en anden måde, og det er en udfordring i sig selv.

»Betalingsvaner er noget af det sværeste at ændre, og vi må tage en ting ad gangen,« siger Henning N. Jensen.