Nethandel koster statskassen dyrt

Statskassen går glip af op mod en halv milliard kroner i momsindtægter på grund af udenlandske netbutikker, der bryder reglerne.

Foto: Jonas Vandall Ørtvig
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stigende nethandel koster statskassen op mod en halv milliard kroner, da udenlandske netbutikker i stor stil undlader at betale moms til Danmark, som de ellers er forpligtet til, skriver Jyllands-Posten.

Det rammer de danske online-forretninger, fordi konkurrenter i udlandet kan sælge varerne til lavere priser.

Dansk Erhverv har regnet sig frem til, at danskerne sidste år brugte 13,7 milliarder kroner på onlinekøb i udlandet, hvilket er mere end den samlede grænsehandel.

Var pengene blevet brugt i Danmark, ville det have givet momsindtægter på et milliardbeløb, Skat har imidlertid kun hentet 435 millioner kroner i moms fra netbutikker i EU.

»Dermed går staten glip af indtægter på minimum en halv mia. kr., og det er rigtigt mange penge. Dertil kommer, at danske netbutikker har svært ved at konkurrere, når netbutikker i EU kan sælge varerne billigt. Enten fordi de snyder med momsen, eller fordi momssatsen er lavere,« siger Marie Louise Thorstensen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Og det er et voksende problem. Danskerne har i løbet af få år fordoblet deres online-køb i udlandet, og den tendens ventes at fortsætte.

i 2013 steg nethandlen på udenlandske netsider med 38 procent, mens salget i danske netbutikker voksede med 7 procent.

En række kapitalstærke selskaber investerer samtidigt store beløb på at rulle deres forretning ud i flere lande.

»Vi har ikke noget imod konkurrence fra udlandet, men det skal ske på lige vilkår. Det er ikke tilfældet, når onlineforretninger i andre EU-lande ikke betaler moms til Danmark. Vi har endda eksempler på selskaber, som opkræver moms, men ikke betaler den videre til den danske statskasse,« siger Annette Falberg, der er administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH.