Nedtur skal tackles offensivt

Der bliver ageret ude i de danske virksomheder. Krisen har langt fra gjort virksomhedsejerne handlingslammet.

Læs mere
Fold sammen
Det kan godt være, medier og eksperter skriger krise i kor, men det får ikke rygraden af dansk erhvervsliv til at krybe i skjul.

Erhvervsbladet.dk har talt med en række virksomhedsejere i små og mellemstore virksomheder, og her skorter det ikke på tiltag i bestræbelserne på at tage brydergreb på krisesnakken.

De fleste af virksomhederne ser nye muligheder i krisen og ser over en bred kam relativt positivt på det forestående år.

Mange har allerede forsøgt at dyrke nye forretningsområder og undersøgt mulighederne for at snige sig ind på nye kundegrupper.

Offensigt til værks

Hos BilligVVS.dk fra Århus er man gået offensivt til værks med ansættelsen af flere sælgere. Salgsafdelingen har ikke været større end den er nu.

- Vores omkostninger er blevet væsentligt forhøjet i takt med, at vi har ansat tre mand mere, og det kan da godt bekymre mig lidt. Vi bruger mange flere penge, end vi har gjort før – også på markedsføring. Men det skyldes, at vi mener, at vi har en masse fordele, og så må det vise sig om et halvt år, om vores strategi har været rigtig, siger direktør Jesper Bunde-Pedersen.

Ifølge Håndværksrådets cheføkonom Søren Nicolaisen er det ikke helt skidt at agere i disse tider og da slet ikke på salgssiden.

- Det er en helt anden virkelighed nu, og det skal virksomhederne til at indstille sig på. Mange steder skal der bruges meget mere tid på at skaffe nye opgaver og på at markedsføre virksomheden. Der bliver kamp om opgaverne, siger Søren Nicolaisen. Han mener, at det fremadrettet vil blive evnen til at skille sig ud og til at udnytte de ændringer, der sker i markedet, på bedste vis, der bliver afgørende for virksomhederne.

Snusfornuften i forhold til at skrue på omkostningerne skal man dog ikke glemme fuldstændig. Hos revisionsselskabet KPMG peger partner Lars Bo Jørgensen på, at flere mindre og mellemstore virksomheder i en række brancher, som eksempelvis detail- og håndværksbranchen, ville komme til at stå over for et fald i omsætningen på omkring 20 procent i forhold til 2008.

- Der er en risiko for, at mange mindre virksomheder vil blive tvunget til at tilpasse deres forretning i forhold til de eksisterende kreditrammer, de har opnået i virksomheder. Det betyder, at virksomheder må skrue på flere parametre, siger han.

For ejerleder Nene Lieberkind Morning ved Nordkemi har hun personligt gennemgået de fleste poster i virksomheden for at trimme omkostningerne.

- Det er klart, at man begynder at se på, hvor man kan spare. Vi har gået alle vores konti igennem og skåret det væk, som ikke er dybt nødvendigt for os, forklarer hun.