Minkvirus kan ramme »Made in Denmark« hårdt – i værste fald kan det komme til at koste milliarder

Coronavirussen har muteret i danske mink, og det kan få konsekvenser for kommende vacciner. Hvis rædselsscenariet holder stik, og Danmark bliver det nye Wuhan, vil det ikke kun få en negativ sundhedsmæssig betydning. Det kan i værste fald skade det danske brand de næste mange år, hvilket kan ende med at koste milliarder, mener en brandrådgiver.

»Hvis den nye smitte spreder sig uden for Danmark, så vil det – upåagtet at det er en turistdestination, og at det ikke ændrer kvaliteten af vores produkter – alligevel blive omtalt og husket, hver gang man nævner Danmark de næste mange år. Ligesom med Wuhan,« mener brand- og strategiekspert Martin Roll. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

»Worst case-scenariet er, at vi får en helt ny pandemi med udgangspunkt i Danmark.«

Sådan lød den dystre melding fra Kåre Mølbak, der er faglig direktør på Statens Serum Institut, onsdag eftermiddag.

Der er med andre ord en risiko for, at Danmark udvikler sig til et nyt Wuhan og dermed bliver et epicenter for en coronavirus version to, efter at man har fundet en muteret virus blandt danske mink. Den virus er nu videreført til mennesker, og det kan have konsekvenser for en kommende vaccine.

Hvis det scenarie holder stik, og Danmark bliver et nyt epicenter for en virus, der spreder sig over landegrænser, så kommer det ikke alene til at have en sundhedsmæssig negativ konsekvens. Det kan nemlig også komme til at koste dyrt for Danmarks brand, og det kan ende med at påvirke eksporten og vores internationale omdømme.

Det mener Martin Roll, brand- og strategiekspert, der rådgiver Fortune 100-virksomheder og globale, familieejede virksomheder. Han er samtidig underviser på INSEAD og Harvard University og har været rådgiver for konsulentgiganten McKinsey.

»Vi taler jo om noget abstrakt noget. Vi ved ikke, hvad der sker endnu. Men det vil i hvert fald koste på den måde, at danske virksomheder, den danske regering, DI og andre vil opleve nogle konsekvenser. Jeg tror helt klart i milliardklassen, fordi man skal bruge meget tid på at dæmme op for den negative fortælling. Der vil være nogle spørgsmål ude i verden, som ikke vil overskygge, men mudre den her ellers meget rene historie om Made in Denmark (produceret i Danmark, red.) og vores produkter,« siger Martin Roll.

Det handler om adfærden

Om det danske brand og omdømme bliver hårdt ramt som følge af en coronavirus version to vil være dybt afhængigt af, hvordan vi håndterer situationen. Adfærden i sådanne situationer har nemlig meget at sige, når man senere kigger tilbage, mener Martin Roll.

»Tit er det jo ikke, hvad der rent fysisk skete. Det er adfærden, man vil kigge på, og der vil også være mange irrationelle elementer i spil. Man ved jo godt, at virus kan mutere. Det sker sikkert andre steder i verden. Men det handler om, hvordan vi agerer som det styrende organ. Vores regering, den danske industri og sundhedsmyndighederne – gjorde vi nok? Eller tog vi det lidt lemfældigt? Det tror jeg, vi kan blive hårdt ramt på,« siger Martin Roll.

Derfor er det heller ikke helt ligegyldigt, hvordan regeringen og myndighederne håndterer minksituationen. Selv om vi unægteligt står i en helt særlig krise med en global pandemi, vil transparens og åbenhed fra myndighedernes side kunne spille en afgørende rolle for det efterspil, der skriver sig ind i fortællingen, lyder det.

»Der er ingen tvivl om, at hvis det kommer igen i en anden bølge, og medier begynder at grave rundt i det, kan man godt få noget vasketøj, der kommer til tørre. Det vil lynhurtigt sprede sig til resten af verden. Jeg så eksempelvis i går, hvor hurtigt det gik, fra Mette Frederiksen var ude at sige det på pressemødet, til det stod på BBC. Så det handler netop om vores adfærd,« siger Martin Roll.

Den positive fortælling kan vende

Der er i øjeblikket en meget positiv fortælling om det danske brand og omdømme ude i verden. Danmark står for en kvalitet, der er til at stole på. Men det gode omdømme kan hurtigt vende, hvis man ender i det værst tænkelige scenarie, som Kåre Mølbak præsenterede onsdag.

»Det er vigtigt, fordi det med tiden bliver en del af vores historiefortælling om Danmarks omdømme. Man ved fra historien, at mange associationer, som er så fine om det danske brand, hurtigt kan vende. Vil det slå eksporten ihjel? Nej, det vil det ikke. Vi vil stadig sælge på alle de gode industrier, vi har. Men jo længere du kommer væk fra Danmark geografisk, jo mindre har man de samme nuancer med. Det bliver en mere kompakt overordnet fortælling. Så vil det her Made in Denmark hurtigere få en negativ association.«

Det er vigtigt for Martin Roll at understrege, at disse overvejelser er taget ud fra, at vi står i den værst tænkelige situation med Danmark som det nye Wuhan. Det er derfor stadig for tidligt at sige noget endegyldigt.

Der er dog ikke nogen tvivl om, at hvis det danske brand får et hårdt slag, så kan det altså komme til koste. Både på eksporten og på det internationale omdømme, mener Martin Roll.