Minister vil fjerne »urimelige priser« ved Betalingsservice

Efter Konkurrencestyrelsens analyse af Betalingsservice har erhvervsministeren bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen se på, hvordan lovgivningen kan ændres og dermed gøre tjenesten billigere.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) vil mener, der er tegn på, at markedet ikke fungerer, og at der er behov for en regulering. Foto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan blive fortid, at det skal koste i omegnen af fem kroner, når der overføres penge via Betalingsservice, som Nets står bag.

Sådan lyder meldingen fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S), efter at han har kigget på den analyse af Betalingsservice, som Konkurrencestyrelsen offentliggjorde tirsdag.

I Konkurrencestyrelsens analyse fremgår det, at Nets har mere end fordoblet sin indtjening fra danskernes betalinger gennem Betalingsservice fra 2003 til 2012. I samme periode er Nets’ omkostninger til Betalingsservice faldet markant.

Nets’ omkostninger er fra 2003 til 2012 faldet med mellem ti og 30 procent. Samtidig er antallet af betalinger via Betalingsservice steget med omtrent 40 procent. Antallet af transaktioner med Betalingsservice udgjorde knap 200 mio. i 2012.

Nets har samtidig øget betalingen til pengeinstitutterne for deres medvirken til Betalingsservice. Betalingen er, ifølge Konkurrencestyrelsen, steget med op til 20 procent i perioden 2009-2012.

Måske ny lov

Og det er ifølge erhvervsministeren for meget.

»Stigende indtjening, flere transaktioner og en betydelig markedsposition sammenholdt med et manglende fald i priserne indikerer, at markedet ikke fungerer optimalt. Det vil derfor være naturligt at overveje, om der er behov for regulering,« er meldingen fra Henrik Sass Larsen, der tilføjer, at fordele og ulemper først skal undersøges, ligesom Konkurrencestyrelsen anbefaler i analysen.

»Jeg har derfor bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen se på, hvordan vi kan ændre lovgivningen, så der ikke kan opkræves urimelige priser og avancer for Betalingsservice på samme måde, som det i dag er tilfældet for betalingskort,« siger ministeren.

Kæmpe hul i lovgivning

Ifølge seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, Troels Holmberg, har et hul i lovgivningen betydet, at priserne på Betalingsservice i flere år har været alt for høje.

»Vi mener, det er ubegribeligt, at Nets og bankerne år efter år får lov at udnytte Betalingsservices monopol til at opkræve ublu priser. De burde være raslet ned, som vi har set med Dankortet, hvilket ikke har været tilfældet, fordi der er et hul i lovgivningen,« siger Troels Holmberg og uddyber:

»Vi står i en situation, hvor 95 procent bruger Betalingsservice, så når det er alt, alt for dyrt, rammer det alle forbrugere. Enten i form af gebyr eller højere varepriser. Uanset hvad er det forbrugeren, der betaler i sidste ende,« siger Forbrugerrådets økonom.

Nets: Stigende konkurrence er vigtig faktor

Nets peger imidlertid på, at der i Konkurrencestyrelsens analyse ikke er taget tilstrækkelig højde for den stigende konkurrence, som Betalingsservice er udsat for. Herunder mobile betalingstjenester som MobilePay, Swipp og Paii. Sådan forklarer forklarer kommunikationskonsulent i Nets, Ulrik Marschall.

»Vi savner, at rapporten prøver at kigge fremad. Det er mangelfuldt at lave konklusioner ved at skue tilbage uden også for alvor at se på, hvilke andre løsninger der allerede er,« siger han og peger samtidig på, at det ikke er Nets, der beslutter, om virksomhederne vil sende gebyret videre til forbrugerne.

»Vi er uenige i rapportens udsagn om, at det er danskernes og forbrugernes betalinger. Det er jo kreditor, vi har et forhold til, og som vi opkræver. Nogle sender så det videre til deres kunder, altså danskerne, men det er ikke noget, vi har med at gøre eller kan beslutte,« siger Ulrik Marschall.