Mestrer du kunsten at give kritik?

For at imødekomme kravene fra unge medarbejdere begynder virksomheder at tænke mere over, hvordan de giver feedback.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den årlige medarbejdersamtale er langtfra nok.

En ny generation af unge medarbejdere vil have kritik, gode råd og vejledning – med andre ord: feedback – her og nu; og det får mange store virksomheder til at revurdere måden, ledelsen taler med medarbejderne om »hvordan synes du selv det går«.

Det er simpelthen et krav fra den såkaldte generation Y (født efter 1980) at få øjeblikkelig respons på deres arbejdsindsats og formåen; for det har de været vant til hele deres liv hjemme og i skolen, fortæller Wall Street Journal.

Af en intern undersøgelse, som det store konsulenthus Ernst & Young har foretaget blandt sine medarbejdere fremgår, at 65 procent af generation Y finder det moderat eller meget vigtigt at få detaljeret vejledning i det daglige arbejde.

Hos Baby Boomer-generationen (født 1946-64) var det blot 39 procent, der havde samme opfattelse. Ligeledes sagde 85 procent generatioin Y, at deres jævnaldrende ønsker »hyppig og ligefrem feedback på deres indsats«. Hos Baby Boomerne var kun halvdelen enige i det udsagn.

GenerationsforskelleTendensen har fået nogle virksomheder til at ændre den daglige omgang med medarbejderne.

Ernst & Young har således etableret en »feedback zone«, hvor de ansatte kan bede om eller selv give feedback på et hvilket som helst tidspunkt. Store virksomheder som IBM og Accenture tilbyder ledere at hjælpe med at udvikle deres evner til at give kritik.

Nogle ser kravet om feedback som et udtryk for større generationsforskelle. Ben Rosen, professor ved University of North Carolina, som har været med til at lave undersøgelsen for Ernst & Young, siger: »Generation Y ønsker en masse feedback, såvel fra deres chefer som fra alle andre. De er simpelthen vokset op med, at alle får en form for anerkendelse.«

Andre ledere fremhæver, at unge medarbejdere ikke har noget imod at blive kritiseret – bare de hører noget. Desuden er unge mere vant til at udtrykke deres ønsker.

- De beder om feedback og forventer at få det, siger Sandy Dickson, der arbejder med læring og præstationer hos Aetna Inc. - Andre generationer har ikke følt, at de havde ret til at bede om eller ligefrem kræve feedback.