Messi og Ronaldo sælger

Marketingsdirektør i Sportsmaster Jack Friis kalder salget af merchandise meget beskedent. Foto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Merchandise-markedet spænder bredt. Lige fra klaphatten og de korte Hummel-shorts til de røde-hvide vikingehjælme med tilhørende »Danish Dynamite«-flag. Kønt er det ikke altid, men globalt sælges der alligevel merchandise for knap 18 milliarder dollar.

Det har dog været meget bedre, og fan-grejet er det eneste store segment i sportsøkonomien, som i 2015 ikke slår før-krisesalget, vurderer PwC. Merchandise-salget tog en ordentlig lussing i 2009 og tabte hele 17 procent af sin omsætning, og med encifret vækst i den lave ende er der langt til fordums storhed. Den samme tendens med en langt fra hastig udvikling oplever man også i butikskæden Sportmaster, forklarer retaildirektør Jack Friis:

»Hos os er salget generelt stagneret. Det mest markante fald har været på landsholdstrøjer og danske klubtrøjer. Der er mere og mere fodbold i fjernsynet, og det gør, at noget af salget bliver trukket over på de udenlandske klubber – primært Premier League og La Liga,« siger han.

Der er dog et lyspunkt i den stagnerende merchandise-omsætning: Salget til børn. Og for poderne er det ikke ligegyldigt, hvilken trøje de spiller fodbold i. »Børn udgør 60 procent af vores salg i denne kategori. Det betyder rigtig meget for børnene, hvad der står bag på trøjen. Det er bundet op på personprofiler som Messi og Ronaldo, og vi ved, at børnene direkte spørger efter en Messi-støvle i stedet for en Nike- eller Adidas-støvle. Det er tydeligt, at hvis der kommer nogle Danmarks- eller verdensstjerner, så rykker det salget,« forklarer Jack Friis.

Mere fokus på markedsføring

For Sportmaster er salget af merchandise ikke det, der får hjulene til at løbe rundt. Jack Friis betegner selv salget som »meget beskedent,« men det er noget, som retaildirektøren gerne vil lave om på.

Kæden har gennem længere tid været presset af de rene internet-butikker, men Jack Friis mener, at Sportmasters fysiske butikker er kædens styrke: »Vi er Danmarks eneste kapitalkæde på sportsområdet. Det giver os en fælles styrke, når vi skal lancere et produkt, og det skal vi gøre som first movers. Jeg mener, vi kan være en væsentlig modspiller, fordi vi kan servere oplevelsen ude i butikkerne,« siger han.

»Hvis man er i markedet, så skal man være der fuldt ud. Vi kan ikke have alle trøjer fra alle Premier League-klubber ude i butikkerne, men vi skal være meget bedre til at lede kunderne ind på vores hjemmeside, hvor vi har meget mere.«