Mærsk-nej til korruption og smørelse koster kunder

A.P. Møller - Mærsks nultolerance over for bestikkkelse og skærpede indsats mod smørelse har fået kunder til at vende virksomheden ryggen. Men det rokker ikke ved virksomhedens politik, siger Mærsk Gruppens compliance-ansvarlige, Joseph Simon, der er overbevist om, at virksomhedens politik i længden betaler sig.

I mange lande er smørelse uundgåeligt, og skriftlige aftaler om at sige nej til smørelse er ofte ikke noget værd, fordi de bliver omgået. Mærsk underskriver kun sådanne aftaler, hvis virksomheden ved, at den kan efterleve det. »Vi får nogle gange at vide, at vi er den eneste virksomhed, der ikke skriver under. En enkelt gang spurgte jeg, om de andre underskrivere bliver monitoreret. Jeg fik ikke noget svar,« siger Joseph Simon, group legal compliance officer. Foto: Ólafur Steinar Gestsson
Læs mere
Fold sammen

A.P. Møller - Mærsk har en global politik om konsekvent at sige nej til bestikkelse. Virksomheden har også et mål om at bekæmpe såkaldt smørelse. De holdninger står A.P. Møller - Mærsk urokkeligt fast på. Også selv om det koster kunder.

Det fortæller Mærsks group legal compliance officer, Joseph Simon, i et interview med Berlingske, hvor han gør status over virksomhedens indsats for at tackle korruption og smørelse.

A.P. Møller - Mærsk nedskrev i 2009 sin politik om antikorruption. Siden er budskabet båret ud i organisationen og repeteret og indskærpet ved enhver given lejlighed, også af Mærsk-bossen Nils Smedegaard Andersen.

Kort fortalt går antikorruptionspolitikken ud på, at A.P. Møller - Mærsk har nultolerance over for bestikkelse. Det er forbudt og kan koste medarbejdere jobbet. Hvad angår smørelse, er målet at komme småbetalingerne helt til livs.

Men i takt med, at politikken er slået igennem i hele organisationen, har A.P. Møller - Mærsk også fået konsekvenserne at føle. Det koster at stå fast på sin holdning i lande, hvor korruption i alle afskygninger er indgroet praksis.

»Det koster os forretning, for nogle kunder er ligeglade, så dem taber vi til konkurrenter. Vi konkurrerer på pris og på kvaliteten af vores service, ikke på korruption, for det er imod vores kerneværdier og politik på området,« siger Joseph Simon, der siden 2008 har været Mærsk-gruppens legal compliance officer.

Konsekvent nej

Han fortæller, at A.P. Møller - Mærsk betaler prisen, både når det gælder det konsekvente nej til bestikkelse, men også når det gælder virksomhedens kamp mod smørelse, som er lokale embedsmænds krav om småbeløb – typisk for at få varer igennem.

Han nævner et eksempel fra Mærsks logistikvirksomhed Damco.

I 2015 indførte Damco i Indonesien nultolerance i forhold til betaling af smørelse – på trods af advarsler fra lokale samarbejdspartnere om, at Damco kunne miste kunder på grund af forsinkelser. Og det var præcis, hvad der skete. Ikke alle kunder accepterede, at varerne blev leveret for sent, og Damco mistede kunder.

»Nogle kunder er ligeglade. De vil bare have tingene hurtigt igennem, og de vælger så et andet firma end Maersk,« siger han.

Joseph Simon ved ikke, hvor meget forretning antikorruptionspolitikken har kostet virksomheden.

»Vi får ikke nødvendigvis at vide, at på grund af jeres politik på det her område vil vi ikke bruge jer. Men jeg er ikke bekendt med, at vi har tabt store kontrakter af den årsag,« siger den 57-årige amerikaner.

Til gengæld hæfter Joseph Simon sig ved, at der også er kunder, der vender tilbage til A.P.Møller - Mærsk.

»Jeg ved, at nogle af de kunder, der i første omgang har sagt nej til os, siden er kommet tilbage,« siger Joseph Simon.

Men der er også kunder, som vælger A.P. Møller - Mærsk netop på grund af virksomhedens skarpe holdning til korruption.

»Jeg kender til en case fra et land med høj korruption, hvor vi fik at vide, at vores omdømme på dette område netop hjalp os til at vinde et udbud, fordi de så os som en pålidelig virksomhed, som ikke bare siger, at vi følger reglerne, men rent faktisk gør det,« siger han.

Ifølge Joseph Simon har Mærsk Gruppen ved at fokusere på at løse praktiske og konkrete problemer forbundet med at afvise krav om smørelse fået skabt sig en markant og tydelig profil på antikorruptionsområdet, og det er langsigtet til A.P. Møller - Mærsks fordel, fordi kampen mod korruption i disse år skærpes både nationalt og på tværs af grænser.

Tydelig profil

Flere lande – også lande med massiv korruption – er begyndt at tage problemet med korruption alvorligt.

Men også lovgivning med international rækkevidde, der gør virksomheder ansvarlige for deres underleverandørers aktiviteter, presser udviklingen i den rigtige retning. Samtidig er sager som det store læk fra den panamanske advokatvirksomhed Mossack Fonseca også vind i ryggen for korruptionsbekæmpelse og dermed for Mærsk Gruppen, mener han.

»Jo flere sager som Panama Papers, og jo mere fokus på emnet fra medier og aktionærer, desto mere vil du se virksomheder sige, at de bliver nødt til at være sikre på, at deres leverandører følger loven. Ellers mister de kunder,« siger han.