I juni 2023 modtog den tidligere professionelle hollandske fodboldspiller David Mendes da Silva sin narkodom: syv år for smugling af 179 kilo kokain samt for bestikkelse. 

Nu har Finans via hollandske kilder fået fastslået, at bestikkelsen gik til en endnu uidentificeret ansat ved Mærsks tyske rederi, Hamburg Süd. 

I dag hedder Hamburg Süd bare Maersk. Men allerede dengang var rederiet 100 procent ejet af Mærsk.

Maersk Line købte i 2016 det tyske containerrederi Hamburg Süd, der dengang var verdens syvendestørste og rådede over 130 containerskibe.
Maersk Line købte i 2016 det tyske containerrederi Hamburg Süd, der dengang var verdens syvendestørste og rådede over 130 containerskibe. Arkivfoto: Marco Bello/Ritzau Scanpix

De hollandske myndigheder har endnu ikke fundet frem til identiteten på den korrupte Mærsk-ansatte, hvorfor han heller ikke er hverken pågrebet eller dømt, skriver Finans, der har været i mailkorrespondance med statsanklageren i sagen.

Heller ikke Mærsks egne interne undersøgelser har tilsyneladende ledt til en identifikation af smuglernes mulige muldvarp hos rederiet.

David Mendes da Silva spillede i sin fodboldkarriere blandt andet for de hollandske klubber Sparta Rotterdam og AZ Alkmaar samt for Red Bull Salzburg i Østrig og Panathinaikos i Grækenland.
David Mendes da Silva spillede i sin fodboldkarriere blandt andet for de hollandske klubber Sparta Rotterdam og AZ Alkmaar samt for Red Bull Salzburg i Østrig og Panathinaikos i Grækenland. Ian Kington/AFP/Ritzau Scanpix

Det er ikke første gang, at Mærsk og shippingindustrien er i søgelyset, hvad angår sager om narkosmugling. I Syd- og Mellemamerika har der været flere sager mod Mærsk-ansatte, og i Holland omtaler politiet Mærsk som »infiltreret« af narkosmuglere, skriver Finans. 

Både anklagemyndigheden samt David Mendes da Silva har anket dommen fra i sommer. Statsanklageren kræver ti års fængsel til den tidligere hollandske landsholdsspiller, mens da Silva håber på en mildere straf.