Målrettet erhvervspolitik gavner turismen

Turist-erhvervet i Danmark er kommet nærmere en konkurrencedygtig global position ved branchespecifikke justeringer på momsen. Ifølge Allan Agerholm, adm. direktør i BC Hospitality Group, er en målrettet erhvervspolitik afgørende for erhvervet.

»Tilbage i 1990erne var turismeerhvervet et meget lokalt marked, men det er det jo ikke mere – specielt ikke i storbyerne. Vi satser i høj grad på det internationale marked,« siger Allan Agerholm, adm. direktør i BC Hospitality Group. Foto: Betina Garcia
Læs mere
Fold sammen

Turisme og oplevelsesøkonomi har siden 2012 været betragtet som en af Danmarks otte styrkepositioner, og her har man helt konkret mærket den branchespecifikke tilgang til vækstpolitik ved løbende ændring i momsreglerne.

»Et af de tiltag, vi har set på turistområdet, er, at man har gennemført fuld momsafløftning for erhvervsmæssige overnatninger. Det er noget af det, der gør, at vi i den grad har styrket os på international konkurrencekraft, når vi taler erhvervsturisme,« siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta, som er hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet og repræsenterer cirka 1.800 virksomheder.

Tidligere var der kun 25 procent moms-afløftning på erhvervsmæssige overnatninger, siden 50 procent og 75 procent, og med virkning fra 1. januar altså 100 procent.

Ifølge Allan Agerholm, administrerende direktør i BC Hospitality Group, er momsafløftningen et vigtigt skridt i retning mod at skabe et konkurrencedygtigt miljø i dansk turisme og oplevelsesøkonomi.

»Vi kan se, at København oplever en vækst i øjeblikket og et antal overnatninger, som er rekordstore. Så det har formentligt haft en effekt,« siger han og tilføjer, at det er svært at pege på præcist, hvad der har skabt væksten.

Ifølge Allan Agerholm har globaliseringen gjort det nødvendigt både at betragte turisterhvervet globalt og fra politisk side give mulighed for at gå ned og arbejde med branchespecifikke justeringer.

»Tilbage i 1990erne var turismeerhvervet et meget lokalt marked, men det er det jo ikke mere – specielt ikke i storbyerne. Vi satser i høj grad på det internationale marked, og derfor er det vigtigt, at de rammevilkår, vi har i Danmark, for så vidt muligt matcher de markeder, vi konkurrerer med,« siger Allan Agerholm og tilføjer:

»Vi er kommet nogle skridt nærmere, men vi er stadigvæk et godt stykke vej bagefter det, som andre lande kan tilbyde.«

Allan Agerholm får opbakning til den holdning fra Katia K. Østergaard.

»Tyskerne har sænket momsen på hotelovernatninger fra 19 til syv procent, og svenskerne har sænket momsen på restauranter fra 25 til 12 procent. Landene omkring os benytter sig altså af sektorspecifikke instrumenter, fordi der foreligger en særlig konkurrencesituation,« siger hun.