Legoland-parkernes vokseværk dæmpedes sidste år

Efter flere med voldsom vækst var sidste år mere afdæmpet for Legoland-parkerne verden over, viser regnskab.

Foto: Nanette Vabø. Arkivfoto: Efter flere med voldsom vækst var sidste år mere afdæmpet for Legoland-parkerne verden over, viser regnskab.
Læs mere
Fold sammen

Legoland-parkerne, der er ejet af Merlin Entertainment, kunne ikke notere tidligere tiders solide fremgang i 2016. Forretningen i USA var presset af sygdom og terror.

Samlet øgede Legoland-parkerne omsætningen til 495 millioner pund eller 4,3 milliarder kroner i 2016.

Det var en voldsom vækst målt i pund, men da pundet er svækket markant, er den reelle vækst i omsætningen markant mindre.

»Den sammenlignelige omsætning steg med 1,6 procent, hvilket afspejler stærke sammenligningstal fra exceptionel høj vækst de seneste år«, skriver Merlin Entertainment i sit regnskab.

Merlin Entertainment noterer en solid udvikling i Billund og Tyskland, hvor nyere hotelkoncepter bærer frugt. De lader flere gæster overnatte i parkerne.

»Sådanne tiltag giver ikke bare overskud i sig selv, de driver også besøgstallet op, da parkerne kan tiltrække kunder fra et større område«, skriver Merlin Entertainment.

På negativsiden var forholdene for de amerikanske Legoland-parker dog svære, skriver Merlin Entertainment.

»Turistmarkedet i Florida led på grund af flere forhold, inklusive bekymring om Zika-virus og skyderiet i Orlando, hvilket medførte øget konkurrencepres«, skriver Merlin Entertainment.

Mens omsætningen og resultaterne stod lidt i stampe i 2016, kommer der stadigt flere Legoland-parker rundt om i verden. Et Legoland i Japan ventes at åbne i april, og i 2019 skal dørene til Legoland Korea slås op.

Lego-familiens pengetank Kirkbi ejer 30 procent af Merlin Entertainment.

Samlet kunne Merlin Entertainment, der ejer forlystelsesparker i alle størrelser verden over, notere sig en omsætning på 1,5 milliarder pund, 12,7 milliarder kroner, i 2016.

Selskabet mener, at fremtiden vil byde på mere fremgang og flere turister.

»På trods af eskaleringen af terrorisme og dens effekt på turismen er vi fortsat spændte over de langsigtede muligheder.«

»Vi tror specielt på, at besøg i større byer vil stige drevet af en øget trang til korte ferier og ønsket fra forbrugere i nye markeder, specielt fra Kina, om at rejse«, skriver Merlin Entertainment.