Ledige vil have stort kørekort

AMU Fyn oplever stormløb på kurserne og især inden for transport.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

En uge på kursus. En uge på job. Sådan er tilværelsen for rigtig mange af de medarbejdere, der for tiden fylder AMU-centrenes kurser.

Virksomhederne benytter den såkaldte fordelingsperiode, hvor de i to gange 13 uger kan lade medarbejderne skifte mellem at arbejde og være på dagpenge-understøttet kursus, og det har blandt andet på AMU-Fyn givet et boom i kursuslokalerne, hvor 22.324 kursusforløb indtil nu er blevet påbegyndt mod 18.000 i samme periode sidste år. Det er det højeste antal nogensinde.

Og når medarbejderne tager på kursus, fordi deres arbejdsplads mærker nedgang, er det især transport-certifikaterne, der trækker. Alt fra at få stort kørekort til at erhverve sig et truck-certifikat er i høj kurs på AMU Centret, og forstander Ove G. Dalby har et bud på hvorfor:

- Ledighedsperioder får ofte folk fra andre brancher til at trække over i transportbranchen. Vi oplever også nu, at den største efterspørgsel er efter at få certifikater inden for transport, og det er sandsynligvis, fordi du bagefter står med et meget håndgribeligt bevis på, hvad du kan. Samtidig er der jo stor udskiftning blandt buschauffører, mens resten af transportbranchen ellers også mærker krisen, men det vender jo også nok igen, siger Ove Dalby.

Tidligere nød svejsekurserne en lignende stor popularitet, men det er stilnet af, efter at Lindø-værftet i foråret var gennem den barske fyringsrunde, og fremtidsperspektivet dermed blev noget mindre gyldent.

Sosu er for fjernt

Hvis kursisterne for alvor skulle vælge noget, som der var efterspørgsel efter, var det at tage springet til social- og sundhedsområdet og blive hjælper eller assistent i ældreplejen. Men for mange produktionsarbejdere er det for stort et spring:

- Når vi foreslår det, hører vi mange sige: »Nu har jeg været ude på en industriarbejdsplads i 25 år. Så kan jeg da ikke skifte over til at pleje gamle mennesker.« Det er simpelthen for stor en omvæltning, synes de, men nogle tager skiftet og klarer det flot. En bremse for nogle er også, at det jo er et lidt længere uddannelsesforløb, hvor de vil få færre penge i studietiden end som ledige, siger Ove Dalby.

Han oplever, at nogle kurser er kønsmæssigt markant delt op. Mænd vil arbejde med svejsning og transport. Kvinder med rengøring og service. Edb-kurserne tiltrækker begge køn, og så har en del kvinder altså også smag for de populære kurser inden for transport, og AMU-centret er netop ved at få sig et helt nyt transport- og logistikcenter.

Endelig deltager mange på personlige udviklingskurser eller på LEAN-kurser, som skal lære dem om produktoptimering:

- Kursisterne ved selvfølgelig godt, at når de er på et fordelingsforløb, er det som regel, fordi deres virksomhed ikke har de bedste tider, og at det kan ende med fyringer, hvis fremtiden ikke tegner sig mere lys. Det kan for nogle være en stor belastning, og kurserne hjælper dem til at håndtere den mulighed, at de kan skulle skifte job. Omvendt er fordelingsperioden også en chance for virksomheden til at »trække den lidt« og se, om ikke afskedigelserne kan undgås. Og rigtig mange drømmer da helt klart om at beholde deres gamle job, siger Ove Dalby.