Lean opleves som en klods om benet

Mens stadig flere erhvervsledere tyer til Lean som middel til at effektivisere firmaet, er mange af medarbejderne godt trætte af den kendte spare-strategi.

En række danske ingeniører rundt om i erhvervslivet er ved at have fået nok af Lean. For selvom meningen egentlig er at spare tid, så stjæler Lean tid.

I en undersøgelse foretaget for Ingeniøren af Capacent Epinion svarer 42 pct. af de adspurgte ingeniører, at virksomhedens lean-projekt har ført til øget eller uændret spildtid. Godt 40 pct. svarer, at mødeaktiviteten er øget.

Lektor i økonomistyring fra Handelshøjskolen i København, Ivar Friis peger på, at mange ledere glemmer, at et lean-projekt ofte har store omkostninger for medarbejderne, der skal bruge ekstra tid på møder og skemaer.

»Den tid kan opfattes som spildtid, hvis medarbejderne ikke kan mærke resultaterne af deres indsats. Der er nok en tendens til, at mange lean-projekter bliver overbureaukratiske med alt for detaljerede analyser, i forhold til, hvad virksomheden reelt får ud af projektet,« siger han.

Der kan også være stor forskel på, hvad ledelse og ansatte opfatter som spildtid, supplerer professor ved erhvervsstudier på Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh

En ingeniør kan let føle, at han spilder en stor del af tiden med irrelevante opgaver, hvis han for eksempel bliver knyttet direkte til produktionslinjen, der ikke konstant har brug for hans ekspertise, hvorfor han må løse opgaver, der ligger under hans kvalifikationer. Men for ledelsen giver det mening, fordi det sikrer en hurtig responstid.

»Ledelsen bør i det tilfælde have opsat økonomiske succeskriterier, så de sort på hvidt kan vise, at den hurtigere respons kan betale sig økonomisk. Alt for få definerer den form for finansielle parametre i deres lean-projekt« siger Per Nikolaj Bukh.