Lars Larsen: Du kan spare dig ihjel

Spar på alt andet end markedsføring i krisetider - sælg hellere din bil. Sådan lyder rådet fra grundlæggeren af iværksættersuccessen Jysk.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Grundlæggeren af Jysk med næsten 14.000 medarbejdere og 15 mia. kr. i omsætning, Lars Larsen, øser ikke så ofte af sine erfaringer som iværksætter i superklassen, men tirsdag gør han en undtagelse. Han deltager ved en konference for små og mellemstore virksomheder arrangeret af Væksthus Syddanmark med temaet »Giv dit salg et spark« - og han kan sælge andet end dyner. Der er totalt udsolgt med 210 deltagere.

- Jeg skal jo passe min lille butik, men nogle gange må man jo lige give sit besyv med. I min egen historie har der også været op- og nedgangstider, siger Lars Larsen til ErhvervsBladet.dk inden konferencen.

Han ønsker ikke at gøre sig selv til guru men minder om den gamle sandhed, at det ikke nytter noget at have et godt produkt, hvis ingen kender det. Han kender han kun én vej til at undgå den situation:

- I krisetider kan man skære ned på mange ting, men absolut ikke på markedsføring, der er endnu vigtigere i smalle tider. Det er typisk sådan, at en tredjedel af markedsføringskronerne spares væk i en sådan situation, men du kan også spare dig ihjel. Du må ikke tage den gnist væk, der hedder at fortælle om dit produkt, siger Lars Larsen.

Jysk øger markedsføring


Jysk drager fordel af den økonomiske krise og har i april etableret sig i tre nye lande, fordi det er billigere at etablere sig med lejemål og lettere at skaffe personale. Lars Larsen betegner den økonomiske krise som mulighedernes tid, fordi der skæres ned så mange steder, også hos konkurrenter, og man selv kan skaffe sig øget synlighed blot ved at fastholde sit markedsføringsbudget.

- I Jysk har vi altid sat markedsføring meget højt. Lige nu sender vi endnu flere aviser på gaden og markedsfører os endnu mere på tv. Vi øger vores budget med måske 10 procent, mens andre skærer ned med 20-30 procent, siger Lars Larsen.

Jysk er i 33 lande, og påvirkningen af den økonomiske krise er forskellig fra land til land. Skandinavien ligger nogle få procent under salget i fjor, mest fordi kunderne går ned i en billigere dyne. Derimod går Tyskland, der udgør op mod halvdelen af salget, frem med otte procent. Totalt er der tale om en lille fremgang i det regnskabsår, der begyndte 1. september i fjor - og det midt i en krisetid.

»Sælg hellere din bil«

Forstår du alligevel de ejere af mindre virksomheder, der vælger at krybe i skjul i disse tider?

- Det er ganske naturligt. Det er også derfor, jeg gerne vil stå op og sige: Lad vær med det! Hvis du tror på dit koncept og din vare, må du være villig til at belåne dit hus for at få succes. Hellere sælge din bil og alt muligt andet end at spare på markedsføringen. Du bliver tydeligere ved at stå fast, siger Lars Larsen.