Landsskatteretten: »Kritikken rammer forbi«

Beskyldningerne om inkompetence bliver afvist af Skatteankestyrelsen og Landsskatteretten.

Foto: Erik Refner.
Læs mere
Fold sammen

Landets virksomheder er i trygge hænder, når de klager over skattesmæk på området transfer pricing. Et specialiseret team bestående af fire kompetente jurister tager sig af sagsbehandlingen, og der er ingen behov for at styrke teamets kompetencer.

Sådan lyder svaret fra den ansvarlige i Skatteankestyrelsen, efter at Ecco, DI, Dansk Erhverv og landets revisorer har udtrykt mistillid til klagebehandlingen på transfer pricing-området.

»Som vi ser det, rammer kritikken forbi. Jeg anerkender, at transfer pricing er et komplekst sagområde. Men vi har de kompetencer, der skal til for at behandle sagerne,« siger Helle Smidt Gori, der er afdelingschef for skatteområdet i Skatteankestyrelsen.

§ En pointe fra erhvervslivet er, at der for­uden jurister burde være økonomer til at behandle sagerne. Hvad mener du om det?

»Det er en juridisk prøvelse og bedømmelse, vi foretager, og derfor er det jurister, som sidder med sagerne. Men det er klart, at der også i transfer pricing-sager er tale om meget komplekse faktuelle forhold, men sagsbehandlerne er vante til at tage stilling til de underliggende faktiske forhold,« siger Helle Smidt Gori.

§ Hvor stort er jeres specialiserede team i transfer pricing, og hvor er folkene rekrutteret fra?

»Skatteankestyrelsen er en fusion af sekretariatet for Landsskatteretten og sekretariaterne fra ankenævnene, og det er medarbejdere derfra, som tidligere sad med samme slags sager, der nu sidder i transfer pricing-teamet. Der sidder lige nu fire medarbejdere, som foretager sagsbehandling,« siger Helle Smidt Gori.

§ Sagsmængden er vokset på transfer princing-området, så har I nok ressourcer?

»Vi skal foretage en prioritering af mange forskellige sager, og transfer pricing-sagerne er kun en lille del af dem, så jeg mener på den baggrund, at der er nok ressourcer afsat i øjeblikket,« siger Helle Smidt Gori.

Ecco kritiserede forleden, at selskabet kun fik 45 minutter til at fremlægge sin sag mundtligt i Landsskatteretten. Berlingske har spurgt den ledende retsformand i Landsskatteretten, hvorvidt det er rimeligt, at virksomheder må nøjes med så kort taletid.

»Der er normalt afsat 45 minutter til et retsmøde, og derfor har virksomheden typisk 20-30 minutter til sit indlæg. Hvis en virksomhed ønsker længere tid, kan retsformanden beslutte det, og der vil derfor ofte i større sager være sat 90 minutter af til hele retsmødet. Hvis en virksomhed beder om endnu længere tid, kan det også bevilges af retsformanden,« siger Susanne Dahl, ledende retsformand i Landsskatteretten, og tilføjer:

»Men Landsskatteretten afgør rigtigt mange sager, og vores retsmedlemmer er personer, som har andet arbejde ved siden af eksempelvis som dommere eller folketingsmedlemmer, så med den struktur, der er i dag, kan der ikke sættes mange flere dage af til en enkelt sag.«

§ Ecco undrer sig højlydt over, at retsmedlemmer i Landsskatteretten ikke stillede spørgsmål til virkomhedens sag eller gik ind i materien. Bør Landsskatterettens retsmedlemmer gøre det?

»Vi drøfter materien i sagerne, når vi voterer, men det foregår bag lukkede døre. I nogle sager bliver der stillet spørgsmål. I andre bliver der ikke. Det afhænger af, om det enkelte retsmedlem eksempelvis føler behov for at spørge om nogle ting for at forstå et bestemt synspunkt eller få uddybet et faktisk forhold,« siger den ledende retsformand.