Kvinder stormer ind i salgsfaget

Salgsfaget er ikke længere forbeholdt mænd i jakkesæt og slips. Kvinderne er godt på vej til at indtage faget og er ikke bange for at sparke døren op til de mandlige beslutningstagere for at sælge deres produkter.

Prototypen på en sælger iført jakkesæt og slips er godt på vej til at blive erstattet af en ny model med nederdele og høje hæle. Andelen af kvinder i salgsfaget vokser nemlig med hastige skridt. Sidste år var godt 30 procent af de nyindmeldte hos sælgernes fagforening Business Danmark således af hunkøn. Det er en langt større andel end tidligere, og det er også betydeligt mere end den eksisterende medlemsskare, hvor kun 15 procent i dag er kvinder.

- Vi har ikke tidligere set så mange nyindmeldte kvinder i faget som nu. Hvis det fortsætter vil kvinderne på sigt komme på niveau med mændene, og det er ikke før set inden for business-to-businesssalget, siger Mikkel Søe, udviklingschef hos Business Danmark.

Provisionsløn skræmmer ikkeHan vurderer, at de fleste kvindelige sælgere bliver inden for brancher, de kender fra deres tidligere job, eksempelvis sygeplejersker eller social- og sundhedshjælpere, som sælger hygiejneprodukter.

Og det er typisk kvinder, som ikke er bange for at sparke døren ind hos selv den fineste direktør. Selv ikke en mandlig én af slagsen.

- Jeg var træt af mit job på apoteket, hvor jeg havde arbejdet i ni år. Det var alt for ensformigt, og jeg havde lyst til at kaste mig ud i noget helt nyt. Jeg var ikke bange for at presse de mandlige chefer til at købe, fortæller farmakonom Lene Walther Johannesen. I dag kan hun ydermere kalde sig Clinical Product Specialist hos firmaet Unomedical A/S i Osted, som sælger udstyr til sukkersygepatienter. Det er 17 år siden hun sprang ud som sælger, på trods af at hun ingen erfaring havde og at halvdelen af hendes løn pludselig blev baseret på provision. Det har været hårdt, men hun har ikke fortrudt sit valg.

Drømmen om karrieretoppenDe mange kvindelige karrierespring over i salgsfaget skyldes især, at mobiliteten i samfundet er blevet større, og at der har været mere fokus på selvstændige kvinder i det private erhvervsliv.

- For det første har det private erhvervsliv en helt anden status end det offentlige, og med de gode jobmuligheder i dag tør flere kvinder simpelten skifte job. Men det handler også om, at kvinderne forfølger mere selvstændigt arbejde, og her kan sælgerfaget være en god mulighed for at prøve det af, inden man kaster sig ud som selvstændig, siger lektor i Bodil Bjerring fra Center for Kønsforskning på Ålborg Universitet. Hun har forsket i kvindernes muligheder på arbejdsmarkedet og mener, at bevægelsen af kvinder fra den offentlige til den private sektor vil fortsætte.

Men også fagets udvikling kan i sig selv forklare boom`et af kvinder.

- Vi oplever, at virksomhederne i højere grad stiller krav om veluddannede og analytiske sælgere, som først og fremmest kan forstå kunderne og sætte sig ind i deres behov. Det er kvalifikationer, som mange kvinder bliver tiltrukket af, siger Mikkel Søe.

For Lene Johannesen er det da også egenskaber, som har været med til at hive hende ind i det til tider hektiske fag og blive der.