Kvinder er interessante

Ikke mindst for virksomheder, hvis de inddrager den nyeste marketing-viden. Og det skal et nyt forskningsprojekt, der er finansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen, sætte endnu mere fokus på.

Den højt respekterede Boston Consulting Group forudsér, at kvinder i år 2028 står for 72 pct af privatforbruget. Herhjemme har Erhvervs -og Byggestyrelsen iværksat et projekt som har til formål at undersøge kvinders købekraft. Fold sammen
Læs mere
Foto: Benita Marcussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mistanken om, at kvinder sætter sig igennem i hjemmet og på arbejdspladser, ser ud til at være en sandhed. Den agtværdige Boston Consulting Group spår, at kvinder i år 2028 kontrollerer 72 pct. af verdens privatforbrug. I USA købes over 50 pct. af alle biler af kvinder, og selv the Economist, normalt besindighedens holdeplads, skrev for år tilbage: ”Forget China, India and the Internet: economic growth is driven by women.”

Nu er nyheden ikke mere radikal, end at Chrysler i 1995 ”opfandt” begrebet ”womenomics” ud fra viden om, at kvinder i fremtiden sidder på langt de fleste pekuniære ressourcer. Og i Danmark har Erhvervs- og Byggestyrelsen initieret et projekt, sekunderet af Danfoss, B&O, GN Netcom, Lindberg International, universiteterne i Aarhus og Aalborg samt design-people, der skal barsle med nyere indsigter om kvindernes potentielle købekraft.

− Kvinder repræsenterer et overset marked. Det betyder, at mange virksomheder kun i ringe grad fokuserer på produkter og services, der afspejler de særlige kvindelige præferencer, siger Klaus Schroeder, partner i århusianske design-people, der i øvrigt ikke har noget med PeopleGroup at gøre.

Schroeder er manden bag den nye analyse med kælenavnet ”female interaction”, der først er helt færdig ultimo 2011. Formålet er at bidrage med viden, så virksomheder får lettere ved at identificere de kvindetyper, der rører sig på markedet. Lindberg International har allerede skabt nogle typer, der ligger til grund for analysen. Og det er:

  • Den unge kommunikatør er 18 til 25 år, single, studerende og har ingen børn. Ser teknologi som et socialt redskab.
  • Traditionalisten er 40 til 60 år, er gift og er i fast job. Hun er skeptisk overfor teknologi − og tror ofte, det er hendes egen skyld, hvis noget ikke virker eller er svært at betjene.
  • Organisatoren er 40 til 60 år, gift og har fast arbejde. Hun motiveres af det udbytte, som teknologien indfrier for hende.
  • Æstetikeren er 25 til 40 år, gift eller i fast forhold. Har enten fast arbejde eller er studerende. Hun bruger æstetik til at udtrykke sin identitet og individualitet. Finder ligeledes motivation i det udbytter, som teknologien kan indfri for hende.

Det siger sig selv, at en kvinde kan flytte sig fra kategori til kategori, og at der i øvrigt er træk, der går igen på tværs af typologien. Nogle af de foreløbige resultater af analysen er, at kvinder indfanges af produkter, der hurtigere fører dem hen til et resultat. De er også ”kræsne” i den forstand, at de ikke vil nøjes med produkter, der er ”ferniseret” feminine. ”Pinking” er særdeles ildeset.

Undersøgelsen slår også fast, at marketing, der jo ejer kundeindsigten, ikke skal for sent ind i udviklingsprocesserne. Et produkt, der ikke står for marketing-testen, skal ikke kastes på markedet, før marketing-indsigten om kunde-præferencerne har været med til at give input. Og endelig afviser de foreløbige undersøgelser, at kvinder skulle være teknologi-angste.

Tesen om at kvinder ikke ”forstår sig på”, eller nægter at købe avanceret teknologi er noget vrøvl, ifølge Klaus Schroeder. Men præsentationen af produkter skal ikke centreres om nye gadgets, produktets ydeevne eller eventuelle features. ”What’s in it for me,” siger kvindelige købere fortsat, og da de sidder på 80 pct. af familiernes købsbeslutninger, må de siges at være en fornuftig skydeskive for virksomhederne.

Læs mere i Markedsføring 6-2011, der udkommer i uge 19.