Kundeoprør mod dyre forsikringer

Kunderne er vrede over, at prisen på deres forsikringer fortsætter med at stige, og mange mener ikke, at de får nok værdi for pengene. Hver fjerde kunde overvejer derfor at skifte forsikringsselskab.

Foto: Liselotte Sabroe. Robert Ellis kalder Tryg »et førsteklasses selskab«. Alligevel har han og hustruen valgt at skifte forsikringsselskab til Alm. Brand. Årsagen var prisstigninger hos Tryg, og Alm. Brand kunne tilbyde forsikringerne markant billigere.
Læs mere
Fold sammen

?Danskerne bliver stadigT mere arrige på forsikringsselskaberne, som over en bred kam har skruet op for priserne de seneste år. Prisstigningerne skyldes blandt andet et mere voldsomt vejr, som dog ikke har ført nogen større skader med sig i 2012, og kunderne føler derfor ikke, at de får nok værdi for pengene.

Hver fjerde kunde overvejer derfor i øjeblikket at skifte til et andet selskab, hvor de kan få deres forsikringer billigere. Det viser undersøgelsen »BrancheIndex Forsikring 2012«, som er lavet af rådgivningsvirksomheden Loyalty Group.»Det er selvfølgelig problematisk, at forsikringskunderne føler, at de betaler alt for høje præmier, men det er et meget større problem, at den oplevede værdi for pengene ikke er tilfredsstillende,« siger Mikkel Korntved, adm. direktør i Loyalty Group.Mikkel Korntved opfordrer forsikringsselskaberne til at være bedre til at »balancere vægtskålen«:»Det er på det seneste blevet nævnt i forskellige medier, at forsikringsselskaberne tjener gode penge i øjeblikket. I sådan en situation er det endnu vigtigere, at forsikringsselskaberne kan retfærdiggøre over for deres kunder, hvorfor de betaler den præmie, de gør.«For få år siden konkurrerede forsikringsselskaberne eksempelvis om at tilbyde billige forsikringer til unge bilister, der købte en ny bil, mens fokus i dag ligger på at øge prisen og ikke løbe for høje risici.De selskaber, som kunderne især er vrede på, er Nykredit og FDM Forsikring, som risikerer at miste mere end hver tredje kunde, hvis danskerne gør alvor af deres overvejelser om at skifte selskab. I 2011 var det kun 17 procent af kunderne, der overvejede at forlade FDM Forsikring, og selskabet har dermed haft et særdeles ringe 2012, hvor antallet af utilfredse kunder er blevet fordoblet.I BrancheIndex Forsikring 2012 svarer 58 procent af deltagerne, at prisen er den væsentligste årsag til, at de går med tanker om at skifte selskab.»Det er dejligt at se og læse, at flere vil skifte forsikringsselskab,« siger Mads Mølgaard, jurist i Forbrugerrådet.