Kulturkløft bremser dansk salg til vækstlande

Danske eksportfirmaer har det svært, når de skal møde markeder rundt om i verden, hvor kulturen er anderledes. Desværre er det ofre de markeder, hvor væksten er størst.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske firmaer kan nemt sige tack för affären og vielen Danke für den Handel. Straks sværere er det at takke for handlen på arabisk, kinesisk og andre fremmede sprog.

For første gang har Dansk Industri (DI) spurgt eksportvirksomhederne i sin medlemsskare om, hvilke handelsbarrierer de møder på markederne rundt om i verden. Konklusionen er klar, skriver Politiken: Udfordringerne er størst - sprogligt, kulturelt og institutionelt - på de markeder, hvor væksten er størst.

- Vi vil gerne ud på de fjerne eksportmarkeder og få del i væksten, men det er ikke noget, man bare lige gør. Den helt gennemgående udfordring er sprog- og kulturbarrierer, siger Allan Sørensen, chefkonsulent i DI, til Politiken.

I undersøgelsen blandt 296 eksportfirmaer har 23 procent oplevet sproglige problemer ved salg i Asien. 39 procent har oplevet kulturelle udfordringer i Mellemøsten, mens 13 procent er blevet modarbejdet af myndigheder i Latinamerika. I Afrika er den største udfordring korruption; det har næsten hvert fjerde firma oplevet.

Rundspørget viser ifølge Politiken samtidig, at små og mellemstore firmaer oplever de største problemer på vækstmarkederne. De store selskaber har flere ressourcer og kan ansætte folk, der kan håndtere udfordringerne, forklarer DI.

En afhandling fra Aarhus Universitet viser, at hver indvandrer i snit øger eksporten med 166.000 kroner, i kraft af at deres kulturelle kompetencer nedbryder handelsbarrierer, og rundt om i landet tages de første skridt til at koble kulturudfordrede firmaer sammen med kulturkløgtige indvandrere. Initiativet Novum har skabt en database med højtuddannede nydanskere, som firmaer kan søge i.

Et lignende tiltag kommer fra Slagelse Kommune med EU-midler i ryggen. Gammeldanskere og nydanskere med indsigt i andre markeder kan gratis få medlemskab af Global Trade Network, og virksomheder kan så søge efter specifikke kompetencer. Projektansvarlig Jonas Ghiyati regner med, at den landsdækkende database aktiveres inden for en måned.

- I eksempelvis Marokko er det som dansker svært at trænge igennem kun med engelsk. En person med marokkanske rødder kan omvendt sproget, han har kontakter på både lavt og højt niveau, han kender kulturen og systemet og ved, hvordan man undviger korruption, siger Jonas Ghiyati til Politiken.

To tredjedele af den danske eksport går til Europa. Men vækstprognoserne er 2-6 procentpoint højere i Latinamerika, Mellemøsten, Afrika og Asien.

- Mange firmaer har i dag svært ved at finde personer, som kan løse udfordringerne på fjerne markeder. Ethvert tiltag, som gør det nemmere, byder vi velkommen, siger Allan Sørensen fra DI til Politiken.