Kulturen er det vigtigste

Der er ikke engang en håndfuld danskere hos ISS i Asien, for servicekæmpen er tættere på markedet og kunderne, når arbejdskraften er lokal.

Læs mere
Fold sammen

200.000 lokale ansatte – og tre danskere. Sådan omtrent ser medarbejdersammensætningen ud i ISS’ asiatiske operationer. De gør rent, laver mad og holder vagt på blandt andet Huaweis 600.000 kvadratmeter store medarbejder-campus og på Huashan Hospital i Shanghai med plads til 1.300 senge. En af danskerne i organisationen er CEO for Asien og Stillehavsområdet: Thomas Hinnerskov, der de seneste fem år har kunnet se ISS vokse med 100 procent i Asien, så kontinentet i 2014 udgjorde 11 pct. af ISS’ samlede omsætning.

»Det er enormt vigtigt, at man har fokus og ved, hvad man vil, for Asien er så kæmpestort, at man let kan fare vild,« siger Thomas Hinnerskov til Berlingske.

»De seneste to år er fårene blevet skilt fra bukkene. Der har tidligere været så meget vækst i Asien, at der var nok til alle. Men hvis du skal vokse i samme tempo nu, så skal du være mere fokuseret og bedre end de andre.«

Og det forsøger ISS så at være. Opskriften er ifølge Thomas Hinnerskov at levere den samme kvalitet efter de samme værdier som ISS gør i Europa, mens man husker på at være lokal.

»Vi har konkurrenter, som primært har taget folk fra hovedkontoret herover og indsat dem som ledere, men det er altså ikke vores strategi,« siger Thomas Hinnerskov.

»Du skal have den lokale viden, lokal ledelse og lokale medarbejdere. Når vi er så landebaserede, som vi er i vores ledelsesmodel, så er vi tæt på kunderne, og vi forstår også både kunderne og markedet.«

Der er dog visse ting, som ikke må blive for lokalt. Asien har for eksempel et væsentligt større problem med korruption, end Europa har – det sætter ISS hårdt ind imod, for det er vigtigt, at den asiatiske gren af forretningen stadig har ISS’ værdier.

»Det er vigtigt, at vi har medarbejdere særligt i ledelsen, som forstår det, så når vi rekrutterer, rekrutterer vi kun folk, som passer ind med de værdier,« siger Thomas Hinnerskov.

»Det er vigtigt, at man leder på den lokale måde med respekt og empati. Som nordeuropæer kan vi godt være lidt utålmodige og direkte i vores stil, men herovre tager det tid at bygge en relation op, og relationen er det allervigtigste. En god relation kan man sagtens opbygge med nultolerance over for korruption.«

ISS havde i 2014 en omsætning i Asien på 8,2 mia. kroner.