Kommunale P-afgifter bliver sænket kraftigt

De københavnske politikere har strammet parkeringsskruen så hårdt, at bilisterne bliver væk fra indre by. Nu sænkes aftentaksterne fra 25 til ni kr. i timen for at fylde et millionhul i budgettet. Og for at tilfredsstille forlystelseserhvervene.

De høje parkeringspriser ser nu ud til at bide sig selv i halen for Københavns Kommune. Der er simpelthen for få, der parkerer i indre by. Derfor ændres taksterne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Det er sjældent, priserne sættes ned, og det er endnu mere sjældent at parkeringsafgifterne falder. Men det sker nu i Københavns Kommune efter et kaotisk forløb og en total fejlvurdering af trafikken.

Mens de private P-selskaber er tilfredse med de store overskud fra parkeringsanlæg i København, så giver parkeringsindtægterne københavnske politikere dybe panderynker. De har tilsyneladende smadret deres egen sparegris med alt for høje priser.

I 2006 satte et bredt flertal af politikerne på Københavns Rådhus taksterne op på parkering og begyndte at kræve parkeringsafgift frem til kl. 22 i indre by. I år begyndte de tillige at kræve betaling for parkering i de indre brokvarterer. Alt sammen for at gøre det mindre fordelagtigt at tage bilen ind byen – og med stigende indtægter fra parkeringsafgifter og betalingsparkering som en velkommen sideeffekt.

Væk om aftenen
Politikerne regnede med, at omsætningen ville stige fra 236 mio. kr. i 2005 til 480 mio. kr. i år – dog medregnet en del ekstra indtægter siden kommunen i april 2006 stoppede med at betale moms på betalingsparkering. Men markedsanalyser er tilsyneladende ikke forvaltningens stærke side.

Selv om ændringerne skabte forvirring og flere parkeringsafgifter, altså P-bøder, så holdt langt flere bilister end ventet sig fra indre by, specielt om aftenen. I 2006 manglede der 45 mio. kr. i billetautomaterne i indre by i forhold til budgettet, og 2007 ser ikke bedre ud. Efter første halvår har bilister inden for søerne kun lagt 91 mio. kr. af de 239 mio. budgetterede, viser de seneste tal fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Bilisterne er simpelthen skræmt væk, lyder analysen hos kommunens embedsmænd.

»Ændringer i takster plejer at have øjebliklig chokeffekt. Omsætningen faldt da også de første måneder efter gennemførelsen meget betragteligt, men det har sådan set holdt ved,« siger Ole Isgaard, sekretariatschef i Parkering København, der følger trafiktallene nøje.

Bilerne ind i byen igen
I alt tjener kommunen 65 mio. kr. mindre end ventet på parkering i år, fremgår det af en ny regnskabsprognose. Det har også chokeret de københavnske politikere, der nu vil have bilerne tilbage i indre by. Fra september sætter de taksterne for parkering i indre by ned fra 25 kr. til ni kr. i timen fra kl. 18 til 23 i hverdagene. Til gengæld indføres der en nattakst på tre kr. i timen.

Men det er ikke for at fylde hullet i budgettet, fastslår politikerne. Kommunernes betalingsparkering kan ifølge loven ikke have som formål at tjene penge, men skal alene opnå en adfærdsregulerende effekt.

Radikale Venstre og Socialdemokraterne henviser til en evaluering af parkeringsstrategien, der viser, at restauranter og forlystelsesliv i indre by lider under de høje parkeringstakster. Men oppositionen ser takstnedsættelsen som en økonomisk redningsplan.

Opblødning
»En del af det politiske flertal, som vil gå langt for at få bilerne ud af byen, er jo blevet lidt klemt af økonomiske hensyn i den her sag,« siger Lars Dueholm, Venstres medlem af Teknik- og Miljøudvalget.

Men I lagde jo selv stemmer til takstforhøjelsen i 2006, ikke sandt?

»Vores holdning er, at parkeringen ikke skal være en pengemaskine, men vi har lagt stemmer til forslagene for at undgå noget, der var endnu værre. Nu lægger vi så stemmer til en opblødning, som er i ånd med vores politik« siger Lars Dueholm.

Teknik- og Miljøborgmester Klaus Bondam har tidligere i år sagt, at han havde »stor forståelse for de københavnere, der synes, at der er for mange biler i byen«.

Klaus Bondom var taget på ferie og kunne ikke kommentere bestræbelserne på at få flere biler i byens natteliv.