Købmændenes lobbyarbejde lykkedes

Champagnepropperne springer i Coop, for her er man særdeles godt tilfreds med den nye planlov. Loven regulerer blandt andet, hvor store dagligvarebutikker må være.

For eksempel bliver kvadratmetergrænsen for dagligvarebutikker i lokalcentre 1.200 kvadratmeter.

»Skrækscenariet var, at man havde fulgt regeringens oplæg om at gå fra 1.000 til 2.000 kvadratmeter for de mindre butikker. Det ville have givet et usammenhængende Danmark og butikslukninger. Den nye lov betyder, at vi fortsætter investeringer i vores mindre butikker i Dagli’Brugsen. Havde man fordoblet arealgrænsen, havde vi stoppet vores ambitiøse investeringsplaner,« siger Peter Høgsted, Coops administrerende direktør.

Han siger, at den nye planlov er god for de mindre butikker, men det er først og fremmest godt for mange lokalsamfund over hele Danmark, der ellers havde risikeret at miste deres sidste butik, der ofte er byens livsnerve.

»Der er mange byer, der kan takke politikerne for den kloge beslutning. Der er samtidig grund til at takke den administrerende direktør for De Samvirkende Købmænd (DSK), John Wagner, der utrætteligt har kæmpet for en afbalanceret planlov,« siger Peter Høgsted.

Også i brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd ånder topchefen John Wagner lettet op og har brede smil på læben.

»For os er det en sejr af dimensioner, at vi med planlovsliberaliseringen ikke får flere hypermarkeder, og at der ikke bliver åbnet for flere hypermarkeder i Danmark, ligesom kvadratmetergrænsen for dagligvarebutikker – for eksempel nye discountbutikker i lokalcentre – bliver på 1.200 kvadratmeter,« siger John Wagner. bso