Københavns Kommune vil styrke erhvervslivet: »Virksomhederne skal opfattes som kunder«

I dag offentliggør Københavns Kommune anbefalingerne fra den såkaldte »taskforce«, hvor 37 punkter skal styrke hovedstadens erhvervsliv og skabe en bedre service. Man skal have »myndighedskasketten« mindre fremme i panden, forklarer overborgmesteren.

Den nye Øresundsforbindelse er en af 37 anbefalinger fra den såkaldte »Taskforce«, der skal hjælpe Københavns Kommune til at blive mere eftertragtet for erhvervslivet. Overborgmester Frank Jensen var da også med til mandagens pressemøde omkring metroforbindelsen til Malmö. Fold sammen
Læs mere
Foto: 50090 Johan Nilsson/TT

Det seneste årti har Københavns Kommune stået med en erhvervsmæssig professorterning. Mens hovedstaden konsekvent er et af de mest eftertragtede steder at slå sig ned, har erhvervslivet givet kommunen nogle af de dårligste karakterer i erhvervsundersøgelser, når det gælder, hvor god en adgang erhvervslivet har til kommunen.

Siden november har en ekspertgruppe under navnet »taskforce« dog forsøgt at knække koden. I dag offentliggøres 37 anbefalinger - og spørger man formanden, er der især én, der stikker ud. Københavns Kommune skal dyrke en servicekultur.

»Virksomhederne skal opfattes som kunder, der skal have den bedst tænkelige service. Hvis borgmestrene og direktørerne i forvaltningen står i spidsen for sådan et projekt, er jeg sikker på, at det kan lykkes. Men det er også nødvendigt, hvis København skal blive det, som den har potentiale til,« forklarer gruppens formand Torben Möger Pedersen, der også er administrende direktør i brancheorganisationen Pension Danmark.

Der skal lettes på myndighedskasketten

Problematikken har været på kommunens dagsorden i over et årti og er blevet en mærkesag for Københavns overborgmester Frank Jensen (S). Men udfordringerne er dog ikke forsvundet. Ifølge en af de seneste opgørelser foretaget af Dansk Industri i 2017, ligger København stadig til noget nær en bundplacering kun overgået af Egedal, Ærø og Odsherred.

Dagens liste af anbefalinger strækker sig over 37 punkter og omhandler alt fra muligheder for rekruttering, metroforbindelser til Sverige og et fornyet fokus på flere studerende på de såkaldte STEM-uddannelser (Science, Technology, Engineering & Mathematics)  i tråd med regeringens Teknologipagt. Men spørger man Københavns overborgmester, er det stadig ét specielt fokusområde, der optager ham.

»Som det første vil jeg sætte ind over for kulturen. Det skal være en væsentlig del af budgetaftalen for 2019. Forvaltningerne skal skal blive mere serviceorienterede og noget mindre med myndighedskasketten helt fremme i panden. Vi er nødt til som borgmestre og politikere på rådhuset at tage ejerskab til at forandre kulturen og den måde, erhvervslivet møder kommunen,« konstaterer Jensen.

Frank Jensen, Overborgmester i Københavns Kommune

»Forvaltningerne skal skal blive mere serviceorienterede og noget mindre med myndighedskasketten helt fremme i panden.«


Arbejdet med københavnsk erhvervsfremme er heller ikke fuldstændigt ukendt for den socialdemokratiske borgmester. Frank Jensen har over en årrække fokuseret på erhvervslivet og nævner selv blandt andet åbningen af Copenhagen International House, der fungerer som rådgivning for international arbejdskraft, og Københavns Erhvervshus, der skulle være den samlede fysiske indgang for virksomheder til det kommunale system.

Ifølge Torben Möger Pedersen, skal man dog ikke underkende vigtigheden af et styrket forhold til erhvervslivet.

»Hvis vi på sigt skal opretholde København som en attraktiv by at bo og arbejde i, skal det også blive mere attraktivt at drive virksomhed. Det er nødvendigt for at holde væksten, som er det økonomiske fundament for, at København også i fremtiden er et godt sted at bo,« siger Thor Möger Pedersen.