Københavns Kommune A/S – en guldrandet forretning

10.000 nye indbyggere leverer hvert år en halv mia. kr. ekstra i kommunekassen.

Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mangen en kommunaldirektør fra Danmarks udkantskommuner har god grund til at misunde Claus Juhl, som er administrerende direktør for Københavns Kommunes økonomiforvaltning. I København strømmer kunderne til butikken, og hver eneste ny tilflytter lægger hver især uanset alder i gennemsnit 50.000 kr. i kommunekassen netto hvert år. Hvert år kommer der 10-11.000 nye indbyggere til København, og det giver rundt regnet en halv milliard kr. ekstra at gøre godt med.

De seneste års positive udvikling har vristet Københavns Kommune ud af mange års ond cirkel med faldende indbyggertal og evindelige økonomiske problemer. I dag er udviklingen vendt, og der er gode nyheder fra økonomiafdelingen i landets største kommune. Selv om indtægterne fra de mange nye københavnere stiger, får omkostningerne ikke lov til at løbe løbsk. Driftsudgifterne holdes i ro, og derfor er der både blevet råd til lidt lavere skatter og til at høvle af på kommunens gæld. Der er også luft til nye milliardinvesteringer, der yderligere reducerer driftsudgifterne og forbedrer kvaliteten af f.eks. skoler og daginstitutioner.

Gang i fortællingen om byen

Den positive udvikling er resultatet af Københavns Kommunes strategi, som er døbt københavnerfortællingen. Fortællingen handler på én gang om livskvalitet og økonomi:

»København skal være en fed by at bo i, men der skal også være noget at lave. Der skal være job og lærepladser til de unge, og der skal være attraktive boliger til de rigtige priser. Derfor er vi nødt til at have økonomisk vækst,« forklarer Claus Juhl.

»Vores strategi er at gøre byen så lækker, at folk gerne vil bo her. Vi vil skabe en by, hvor udlændinge gerne vil komme og studere, og hvor de unge ikke behøver at flytte til Næstved og købe et parcelhus og pendle, når de får børn,« siger han og peger dermed på de to kernegrupper, som udgør befolkningstilvæksten i København.

Unge danskere der er kommet til byen for at studere og vælger at blive boende og udenlandske eksperter og studerende der slår sig ned i den danske hovedstad.

»Vi satser på at blive en cykelby, hvor man cykler, fordi det er smart og praktisk, ikke fordi man er fattig. 55 pct. af københavnerne cykler hver dag. Det er godt for luftkvalitet og økonomi. Det er billigere at anlægge cykelstier end veje,« siger Claus Juhl.

De mange nye københavnere stiller store krav til boliger og daginstitutioner. Men ifølge Claus Juhl kan hovedstaden opsuge de nye indbyggere de næste 30-50 år.

»Vi har mange attraktive og meget forskellige steder som Carlsberg-grunden, Nordhavn og Ørestaden, hvor vi kan bygge blandede boliger. 20 pct. af byggeriet er alment for at sikre plads til lav- og mellemindkomster. Vi har ingen ambition om at blive en rigmandsghetto – det er for kedeligt,« siger han.

Den urbane vinder

En håndfuld nøgleoplysninger illustrerer Københavns Kommunes udvikling fra kriseramt tidligere arbejderby til urban vinder:

  •  Hver måned flytter ca. 800 mennesker til byen. 
  • Kommunen har landets niende laveste indkomstskat blandt alle danske kommuner – i 2007 lå København på 18. pladsen. 
  • København er en af blot tre kommuner i Danmark, hvor mere end halvdelen af borgerne har beskæftigelse. 
  • Kommunen har effektiviseret driften for 2-300 mio. kr. hvert år siden 2007. 
  • Serviceudgiften pr. indbygger er nedbragt med 5,6 pct. fra 2009 til 2012 til godt 40.000 kr. 
  • Et højt sygefravær er nedbragt, så der i dag er 500 flere af kommunens 45.000 ansatte på arbejde end i 2007. 
  • Kommunen afvikler gæld i hastigt tempo, og gælden pr. indbygger er i dag næsten halveret i forhold til i 2007. 
  • København har næsten tredoblet investeringerne i samme periode og har lige nu gang i 650 anlægsprojekter. 
  •  Der bliver færre ældre og flere unge i København.