Kina vinder kapløbet i det globale batteriræs

Kinesiske batteriproducenter har indtaget en førerposition på det globale marked takket være eksklusiv adgang til Congos store beholdning af tungmetallet kobolt. Kobolt er en vigtig komponent i litiumbatterier, der blandt andet sidder i computere, smartphones og elektriske biler.

Foto: Brian Bergmann. Kinesiske batteriproducenter har indtaget en førerposition på det globale marked
Læs mere
Fold sammen

Det skriver the Wall Street Journal.

Kina importerede kobolt fra Congo, der er verdens største producent, for 1,2 mia. dollar i løbet af de første ni måneder af 2017. På andenpladsen halter Indien bagefter med en samlet kobolt-import på 3,2 mio. dollar.

»Congos betydning for elektriske biler er det samme som Saudi-Arabiens for motoren. Kinesiske virksomheder forsøger at kontrollere hele økosystemet fra kobaltminerne til batterifabrikken,« siger Trent Mell, administrerende direktør i det canadiske selskab First Cobalt Corporation, til the Wall Street Journal.

I takt med at elektriske biler vinder indpas på de globale landeveje, vil importen sandsynligvis stige.

Allerede i 2011 blev markedet for el-biler markeret af regeringen i Beijing som en ud af syv »strategiske industrier i udvikling«. Siden da har landets batteriproducenter modtaget lukrative subsidier fra det kommunistiske regime for at holde konkurrenter fra udlandet for døren.