Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Hvad gør Danmark til et attraktivt turistmål?
Danmark er delt op i to:
1) København er kendt og elsket af alle, som kommer her. I København er maden god, indbyggerne taler godt engelsk. Byen har stor diversitet, både hvad angår mennesker og områder. Meget mere diversitet end Stockholm og Oslo.
2) Så er der resten af Danmark, som sjældent bliver besøgt af turister. Her får man følelsen af at være på opdagelse – for eksempel på Sydfyn, som er vidunderlig og rimeligt »uopdaget«. Ulempen er dog maden. Bortset fra et par undtagelser svarer udvalget i provinsen til det i en bowlinghal.
Hvor er Danmark bagud i forhold til de nordiske konkurrenter?
Skrækkelige, latterlige priser. Især når det kommer til restauranter, transport og overnatning. Og så er der simpelthen mangel på interessante ting at se. Kør én time på landet i Frankrig eller Storbritannien, og du vil blive bombarderet med prægtige hjem, velbevarede småbyer, åbne gårde, smukke landskaber og så videre. Forleden kørte jeg fra Gilleleje til Slagelse, og der var bogstaveligt talt ikke noget værd at stoppe for. Ingenting.
Hvad burde Danmark gøre for at tiltrække flere turister?
Reducér momsen på 25 pct. hos restauranterne. Gør offentlig transport billigere, og få turisterne til at udforske landdistrikterne. Hovedbanegården er en national skændsel, og Strøget hviler på laurbærene. Et ordentligt dansk designmuseum ville være godt. Og hvis den royale familie er så god for turismen, hvorfor står de så ikke og tager imod turisterne i Kastrup? De behøver ikke alle være der samtidig, de kunne indføre et rotationssystem.