Katastrofejul for DVDer og CDer i Storbritannien

Salget af cd'er og dvd'er er kollapset i julehandlen i Storbritannien. Computerspil kører dog forrygende.

Det dårlige salg af fysiske medier er tæt på at tage livet af den store britiske underholdningskæde HMV. (Arkivfoto) Peter Nicholls/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Salget af fysiske medier som Blu-ray, dvd'er og cd'er i Storbritannien fortsatte en voldsom retræte i julehandlen. Faktisk blev de seneste års drastiske fald kun større.

Det skriver avisen The Guardian, der citerer tal fra Entertainment Retailers Association, ERA, der er brancheforening for butikker, der sælger musik, film og spil.

»Det har i sandhed været en jul fra helvede. Detailsalget lider, og det har klart ramt underholdningsindustrien,« siger administrerende direktør for ERA Kim Bayley.

For hele 2018 faldt salget af fysiske udgaver af musik, film og spil med 250 millioner pund - to milliarder kroner. I ugen op til jul faldt salget af dvd'er med 31 procent, Blu-ray med 33 procent og cd'er med 29 procent ifølge ERA.

For hele året faldt salget af cd'er med 23 procent, mens salget af dvd'er faldt med 23,5 procent.

Det dårlige julesalg har sendt kæden HMV, der har 125 butikker i Storbritannien og flere tusinde ansatte, ud i en dødskamp, hvor selskabet er sendt i rekonstruktion.

Mens salget af fysiske medier falder voldsomt, går det dog frem for det digitale salg ifølge brancheforeningen. Det samlede musiksalg er steget med ni procent til 1,3 milliarder pund - 10,8 milliarder kroner.

Der blev streamet 91 milliarder lydfiler sidste år. Det er en stigning på 34 procent fra 2017 og hele 2350 procent siden 2012.

På videosiden er det samlede salg - på trods af det voldsomme fald for dvd og Blu-ray - steget med 10 procent til 2,3 milliarder pund. Netflix er på vej til at krydse ti millioner abonnenter i Storbritannien.

Også spilmarkedet er i solid vækst. Salget af fysiske og digitale udgaver af spil til pc og konsoller steg med ni procent til 3,9 milliarder pund og står dermed for mere end halvdelen af det samlede salg i underholdningsindustrien.

Her var de største sællerter 2018s megahit "Red Dead Redemption", der kun blev overgået af EA's "Fifa 19".

/ritzau/