Kære Mærsk. Hvad skriver I egentlig på side 8 i regnskabet?

Kommentar af nyhedschef Peter Suppli Benson.

Foto: Erik Refner. Peter Suppli Benson.
Læs mere
Fold sammen

Den fik ikke for lidt på alle medieplatforme, da A.P. Møller - Mærsk onsdag fremlagde et forrygende regnskab.

Milliarderne rullede ind i pengetanken, koncernens aktier i Danske Bank skal sælges, og signalet fra topleder Nils Smedegaard Andersen var, at det på mange måder går rigtig godt i den store koncern.

Det stod alt sammen at læse over 110 sider i det engelsksprogede regnskab, og det er jo alt sammen rigtig interessant.

Det mest spændende stod imidlertid at læse nederst på side 8 i regnskabet. Det var der bare ingen, der opdagede.

Under et punkt om gruppens hovedprioriteter i 2015, skrev selskabet nemlig følgende:

»While we must not lose focus on our core capabilities we also need to identify the areas where we see our future growth stemming from. These could be related to our current businesses or in entirely new areas.«

Den sidste linje er opsigtsvækkende – mildt sagt.

Samtidig med, at man over de sidste år har skilt sig af med en stribe sideaktiviteter, så A.P. Møller - Mærsk i dag står tilbage som en trimmet og fokuseret virksomhed, afslører Mærsk-ledelsen måske med de ord, at man aktivt leder efter et nyt forretningsområde – og muligvis ét, som intet har at gøre med noget, som i dag findes i Mærsk.

Sagt mildt, så er det nærmest uhørt og noget, som ingen havde set komme – hvis det altså realiseres.

For A.P. Møller - Mærsk er jo under Nils Smedegaards ledelse gået den stik modsatte vej og har solgt og lukket aktiviteter, som ikke hørte til kerneområderne inden for shipping og olie. Det har været en hårdhændet proces – én proces, man mente meget alvorligt i Mærsk-ledelsen.

Så når Mærsk nu går modsat og ser sig aktivt om efter nye forretninger – uden for de eksisterende – så er det voldsomt markant. Omvendt vil det være til at forstå, at Mærsk-ledelsen ser sig om efter fremtidens forretningsområder.

Mange vil jo være enige om, at olie og transport af varer over meget lange afstande ikke ligefrem er fremtidssikrede områder at bygge en virksomhed på. Begge områder vil – med god sandsynlighed – forsvinde inden for en årrække, når olien tørrer ud, og miljøkrav kan gøre transporten alt for dyr – eller politisk helt ukorrekt.

Det er langt fra første gang, at en Mærsk-ledelse er på jagt efter nye, store forretningsområder. Firmaets stifter, Arnold Peter Møller, var en iværksætter af guds nåde, og både sønnen, Mærsk Mc-Kinney Møller, og skiftende direktører har ledt efter områder at investere i. Man har set på telefoni, på produktion af vindmøller og vurderet, om man skulle investere i f.eks. lufthavne o.l.

Nu udestår det at se, om Mærsk-ledelsen sætter handling bag ord. Spændende bliver det.