Jobskifte bød på en hård start

Jesper Andersen blev headhuntet til Framfab i november 2000. På det tidspunkt berettede næsten samtlige danske medier

om en svensk koncern med skrantende indtjening, men med et dansk datterselskab i fin form. Via købet af Networkers var selskabet

tæt på 300 ansatte herhjemme, og omsætningen ville lande på cirka 300 mio. kr. i 2000. Der var ingen udsigt

til nedskæringer i Danmark - tværtimod ville selskabet ansætte yderligere 75 til 100 medarbejdere i løbet

af det næste år, fortalte ledelsen af det danske datterselskab blandt andet til ErhvervsBladet. Men korthuset brast i

løbet af de første måneder af 2001. Omsætningen nåede akkurat 120 mio. kr. i 2000 og var på

vej ned.



Samtidig blev underskuddet på 76,6 mio.kr. og medarbejderstaben skulle reduceres til en tredjedel.



- Da

jeg sagde mit gamle job op i slutningen af november, havde jeg ingen anelse om, hvad der skulle ske. Jeg havde læst om, at det

gik godt i Danmark. Det skulle dog hurtigt vise sig, at man havde været alt for optimistisk med hensyn til salget, siger Jesper

Andersen, nu administrerende direktør i Framfab. Han kom til Danmarks største webbureau ved indgangen til 2001 som leder

af en selskabets fire afdelinger. Få måneder senere afløste han Kjell Bjørn Rønning på topposten.





Jesper Andersen, 42 år, blev færdig som cand. merc fra Handelshøjskolen i København i 1986.



Herefter

startede han i Andersen Consulting, nu Accenture, hvor han blev i mere end 14 år.



De sidste tre år som partner.

Selvom de første opgaver langt fra var som ventet, fortryder Jesper Andersen ikke springet til netbranchen.



- Det er selvfølelig

trist at skulle sige farvel til dygtige medarbejdere, men det var et spørgsmål om liv eller død for virksomheden.

Båden gyngede voldsomt i 2001, men efter et år var det værste overstået. Siden har min opgave været

fremadrettet, og jeg har haft fokus på at fastholde og tiltrække nye kunder. I dag er Jesper Andersen også landechef

for Framfab i Sverige.