Jobcentre på vej op i omdrejninger

Jobformidling. Ledige må vente på at komme til samtale med en sagsbehandler og virksomheder må vente lidt længere på at få anvist ledige i øjeblikket. De 91 nye jobcentre rundt om de nye kommuner er langsomt ved at finde deres ben.

Medarbejderne er så småt ved at have fundet sig til rette og sagsmapperne er ved at være på plads på de rette hylder rundt om i de 91offentlige jobcentre, som så dagens lys 1. januar i år.

Til gengæld kniber det stadig med at få it-systemerne til at fungere optimalt flere steder i landet.

Ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsen er status på etableringen af de nye jobcentre netop nu, at produktionen i centrene fortsat ligger noget under produktionen på samme tidspunkt sidste år, men at medarbejderne får stadig mere fra hånden.

Situationen bekræftes af Per Støve, formand for fagforbundet HK/Kommunals socialpolitiske udvalg.

- Ingen havde ventet, at det ville fungere optimalt fra start, så set i det lys går det godt. Vi oplever, at de fysiske rammer ikke alle steder er helt på plads endnu, ligesom der er problemer med it-værktøjerne. Men både de kommunale og statslige medarbejdere i de nye jobcentre, går ind i det med stor entusiasme og gå-på-mod, siger Per Støve.

Det er især afholdelsen af opfølgningssamtaler med de ledige, der halter bagefter. Det betyder, at ledige i øjeblikket må vente mere end de lovbefalede tre måneder på at blive kaldt til samtale med en sagsbehandler.

Få konsekvenserTil gengæld er konsekvenserne for de virksomheder, der søger nye medarbejdere forholdsvis små, vurderer Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Dog vil virksomhederne kunne opleve, at der går lidt længere end ellers, hvis de har behov for at få ledige direkte anvist fra Jobcentrene.

- Rigtig mange kommuner er oppe at køre, som de skal. Men nogle steder er man ikke helt oppe endnu. Derfor kan der gå lidt længere tid med at få anvist medarbejdere, end ellers, siger kontorchef i Arbejdsmarkedsstyrelsen Mikala Kreiser.

Det er især sammenlægningskommunerne, der har udfordringerne.

Skal bruge ekstra tidUdover at lægge den statslige og den kommunale jobformidling sammen, skal de også håndtere en sammenlægning af flere kommunernes jobindsats.

Og det kan føre til en langsommere sagsbehandling. Samtidig betyder den rekordlave ledighed, at medarbejderne på jobcentrene skal bruge ekstra tid på at finde ledige, som kan matche virksomhedernes krav.

Mikala Kreiser anbefaler virksomhederne altid at starte med at lægge ledige jobs ud på den offentlige jobportal Jobnet. Alle ledige skal have deres CV-liggende på Jobnet og bruge portalen som udgangspunkt for jobsøgning.

- Der er ingen tvivl om, at virksomhederne får de mest motiverede medarbejdere, hvis medarbejderne selv søger jobbene. Men giver det ikke resultat, eller har virksomheden svært ved at bruge selvbetjeningsredskaberne, skal virksomheden selvfølgelig henvende sig i sit lokale Jobcenter, siger Mikala Kreiser, der ikke umiddelbart har et bud på, hvornår virksomhederne kan forvente, at jobcentrene er kommet op i fulde omdrejninger.