Isenkræmmer-top røber endelig deres salgsbonus

Efter kritik fra aktionærerne vælger direktørerne for Dias og Bocom nu at fortælle ejerne, hvor meget de får i bonus for at sælge isenkramkæderne til kapitalfonden Altor. Alt andet ville havde været på kant med loven, vurderer ekspert.

Direktørerne i Dias og Bocom vil nu alligevel fortælle butiksindehaverne, hvor meget de får i bonus for at sælge de fire isenkramkæder til kapitalfonden Altor.

Det sker, efter at medlemmerne tidligere har rettet kritik mod ledelsen for at holde oplysningerne hemmelige.

»Vi kan ikke leve med, at der er nogle få, der laver støj om det her. Derfor vælger vi nu åbenhed ved at oplyse direktionens bonus til vores ejere,« siger Lars Aaen, administrerende direktør for kæden Bocom, der står bag isenkramkæden Inspiration.

Han ønsker dog stadig ikke at fortælle Berlingske Tidende, hvor stor en bonus han får, eller hvordan den er beregnet.

På kant med loven

I løbet af få dage vil Bocoms bestyrelse sende et brev ud til samtlige af kædens medlemmer med oplysninger om den omdiskuterede salgsbonus.

Denne beslutning bakkes op af Jørgen Andsbjerg, der er direktør for Dias, den anden kæde, som Altor har budt på.

Han overvejer at sende et lignende brev ud til butiksindehaverne af Kop & Kande, De Frie Isenkræmmere og Din Aktive Isenkræmmer.

Ifølge en professor i erhvervsjura bevægede ledelsen sig på kant med lovgivningen ved at holde direktørernes bonus hemmelig for medlemmerne.

»Det er vigtigt, at både kapitalfonden og målselskabet handler juridisk korrekt. Dertil hører fuld gennemsigtighed med, hvad ledelsen selv får ud af det her. Det kan man ikke skjule,« siger Erik Werlauff, professor på Aalborg Universitet.

Under pres

Han vurderer, at ledelsens forsøg på at tilbageholde oplysninger om salgsbonus var i strid mod aktieselskabslovens paragraf 76, der siger, at aktionærerne har krav på relevante oplysninger, når de kan gives uden at skade selskabets konkurrencesituation.

»Det er jo hans interesser, de skal varetage. Det er altafgørende for dem at vide, hvor meget der forsvinder ud af kassen, for det er forbundne kar, det som sælgerne og direktørerne får,« siger Erik Werlauff.

Lars Aaen er målløs over den kritik, som medlemmerne af kæderne har rettet mod ham og kollegaen Jørgen Andsbjerg.

»Medlemmerne satte næsten bestyrelsen under pres for at skabe en god salgsbonus. Derfor overrasker det meget, når den her kritik kommer frem i offentligheden,« siger Lars Aaen.

Han understreger, at det er bestyrelsen, der har fastsat direktørernes salgsbonus og ikke kapitalfonden.

Men ifølge Erik Werlauff gør det ikke den store forskel.

»Det er bestyrelsen, der fastsætter, men man kan kun gå ud fra, at kapitalfonden går med til det. Slutfacit er, at aktionæren naturligvis har ret til at vide, hvor meget direktørerne selv får ud af det her, og hvordan det beregnes, før han stemmer for eller imod,« siger Erik Werlauff.