Internethandel er faldet, og vores forbrugsmønstre er ændret – vi køber dagligvarer, men ingen rejser

Danskernes e-handel er faldet i 2020. Rejser plejer at udgøre vores største onlineforbrug, men i 2020 er tingene vendt på hovedet, og fysiske varer er nu den største andel af dansk e-handel. Det vil dog ikke blive ved på den måde, vurderer detailekspert.

59 procent af vores internetindkøb i 2020 har været fysiske varer. Det svarer til over 57 milliarder kroner. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lukkede butikker og restriktioner har vendt rundt på danskernes forbrugsmønster og sendt mange forbrugere på nettet, når der skal købes det, der mangler.

Derfor skulle man tro, at onlineforbruget var steget – men det er det ikke.

I 2020 har danskerne brugt 97,5 milliarder kroner på e-handel.

Det er et fald på cirka 43 milliarder fra 2019, viser ny analyse fra Nets.

Det skyldes et enormt fald i salg af rejser, der plejer at være den dominerende del af vores indkøb på nettet.

Sidste år gik cirka halvdelen af danskernes forbrug på nettet til rejser. I 2020 udgjorde rejser kun 23 procent.

Til gengæld steg vores køb af fysiske varer over nettet med 15 procent i 2020 og tager nu førstepladsen i det samlede onlineforbrug med 59 procent.

Især køb af dagligvarer online er steget. Samlet set har 26 procent af danskerne købt dagligvarer på nettet i 2020.

»Der ligger nogle klare forklaringer på, hvorfor udviklingen er eksploderet på nethandel. På fødevareområdet er der jo masser af familier, især i den ældre befolkningsgruppe, der er blevet opfordret til at blive hjemme, og derved har handlet på nettet for at få dagligvarer,« siger detailekspert Bruno Christensen.

I fremtiden vil det se ud som før coronakrisen

Denne fordeling af danskernes forbrugsmønster er dog midlertidig, vurderer Bruno Christensen.

»Salget af rejser vil igen komme til at vokse, lige så snart der bliver åbnet for muligheden. Samtidig vil købet af fysiske varer over nettet falde, så de to retninger vil udligne hinanden.«

Udligningen vil bringe os tilbage til en fordeling af danskernes onlineforbrug som før coronakrisen, hvor det meste af danskernes onlineindkøb var rejser.

»Der er ingen tvivl om, at der ved de fysiske produkter også vil være en svag stigning, i forhold til det forbrug vi kendte fra 2019. Og så kan det godt være, at der i de første par år efter coronakrisen vil ske en voldsom stigning på rejser, fordi vi ikke har fået lov til at komme ud at rejse. Det vil dog falde tilbage og ligne den model, vi kendte før coronakrisen,« siger Bruno Christensen.