Internationalt kaos på cykelstien

Den danske cykelkultur er en af de udfordringer, internationale medarbejdere støder på, når de kommer til Danmark. I sidste uge fik 15 internationale medarbejdere hos Mærsk en lektion i Københavns cykeltrafik.

Skal man række armen ud, inden man overhaler på cykelstien? Må man cykle i et fodgængerfelt? Og hvornår skal man have lys på cyklen? Den københavnske cykelkultur er fyldt med skrevne og uskrevne regler, der kan være svære at gennemskue for udlændinge, som sætter sig på jernhesten for første gang og begiver sig ud på Københavns trafikerede cykelstier.

Forleden fik 15 internationale medarbejdere hos Mærsk en vejledning i, hvordan man kommer sikkert rundt på cykel i København. Regel nummer et: Kopier ikke en dansk cyklist.

Cykelkulturen er en af de udfordringer, udenlandske medarbejdere møder, når de kommer til Danmark. Mens mange danskere og københavnere i særdeleshed hellere tager cyklen end bilen på arbejde, er kulturen en helt anden i mange af de lande, som Danmark tiltrækker medarbejdere fra.

I USA tager stort set alle bilen, hvis de skal 100 meter ned ad vejen, og i Indien bevæger de få cyklister sig ind og ud imellem bilerne i et kaotisk virvar, hvor ingen kender reglerne. Og tag nu bare Norge, hvor terrænet er så bakket, at kun få orker at tage cyklen.

Det var Cyklistforbundet, der stod for undervisningen, som foregik hos Mærsk på Esplanaden i København. I halvanden time fik de 15 internationale medarbejdere en grundig introduktion til såvel de skrevne som de uskrevne regler, der alle er vigtige at kende, når man færdes på cykel i København.

»Kurset er en del af kampagnen »Incident Free«, som Maersk Oil har kørt det seneste års tid. Vi vil gerne undgå ulykker blandt de mange medarbejdere, som cykler til og fra arbejde,« fortæller Thomas Berg, projektingeniør i Maersk Oil.

Hvornår skal lyset tændes?

Blandt de internationale medarbejdere, der var mødt op til kurset, var Bala Dasoji fra Indien, som har været i Danmark i fem år.

»Jeg har cyklet en lille smule i Indien, men kulturen er en helt anden. Da jeg kom til Danmark, turde jeg ikke at cykle, og der gik et år, før jeg prøvede det første gang,« sagde Bala Dasoji, som efterhånden har vænnet sig til den danske cykelkultur.

»Man lærer den lige så stille at kende, men man kan altid lære mere, og derfor er jeg med i dag.«

Bala Dasoji og de øvrige deltagere havde masser af spørgsmål til Allan Carstensen, projektleder og specialkonsulent hos Cyklistforbundet, der holdt oplægget.

En deltager ville for eksempel gerne vide, om det er lovpligtigt at have cykelhjelm på i Danmark. En anden undrede sig over, om man skal give signal et vist antal meter, inden man svinger, og en tredje var i tvivl om, hvorvidt lyset skal tændes, når gadelygterne bliver det.

Svarene? Nej, det er ikke lovpligtigt at bruge cykelhjelm, men det er en god idé at gøre det. Nej, der findes ikke regler for, hvor længe inden et sving man skal give signal. Og nej, cykellygterne skal ikke tændes, når gadelygterne bliver det, de skal tændes, når solen går ned.

Ud på cykelstien

Der er ikke noget at sige til, at de udenlandske medarbejdere er i tvivl om reglerne på de danske cykelstier. Da de internationale Mærsk-medarbejdere efter halvanden times teori skulle ud på en ti kilometer lang cykeltur i København, var der påfaldende mange københavnere, der overskred de regler, som medarbejderne netop var blevet undervist i.

Én cyklist drejede til højre for rødt, en anden cyklede i fodgængerfeltet, og en tredje skød genvej over fortovet.

»Dem der skal I for alt i verden ikke kopiere,« sagde Allan Carstensen, der dog ikke kunne se sig fri for at overskride en enkelt regel eller to undervejs.

Da cykelturen sluttede, var det 15 trætte men tilfredse deltagere, der gjorde klar til at gå på weekend.

»Jeg ville gerne lære lidt mere om cykelreglerne, så jeg kan være mere sikker i trafikken, og jeg synes, at jeg har lært en hel masse i dag,« sagde Bala Dasoji.