Ingen garanti for reallønnen

Med forlig på industriens område er vejen banet for, at der kan indgås forlig på det store normallønsområde. Det drejer sig primært om 3Fs transportområde. Det bliver sværere end industrien, fordi social dumping er et vigtigt led i forhandlingerne, lyder det fra arbejdsmarkedsforsker

Efter mere end 24 timers uafbrudte forhandlinger indgik CO-industri og DI en aftale om nye overenskomster på industriens område. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Det er langt fra sikkert, at det netop indgående overenskomstforlig vil give en sikre af reallønnen. En række af industrivirksomhederne er meget pressede og de lokale lønforhandlinger kan mange steder ende med et rent nul.

Sådan lyder det fra professor og arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen.

Den kommer efter, at det i går blevet indgået overenskomst for 240.000 medarbejdere på industriens område. Forliget betyder, at der over en treårig overenskomstperiode bliver givet sammenlagt fem kr. mere i timen.

Det er blevet beskrevet som en sikring af reallønnen, men det er langt fra sikkert, påpeger Flemming Ibsen. De lokale forhandlinger venter og inden for industrien bliver lønstigningerne, der er givet centralt trukket fra, når forhandlingerne starter.

»Vi ved ikke, om der bliver en sikring af reallønnen. Omkring 15 pct. af de lokale forhandlinger ender med et nul. I de store C20 virksomheder er der penge nok, men mange af de små og mellemstore virksomheder er underleverandører og de er meget pressede,« siger Flemming Ibsen.

Han fremhæver, at det tre-årige forlig inden for industrien tyder på en normalisering af økonomien. Og den hurtige enig tyder godt for resten af arbejdsmarkedet. Overenskomstforhandlingerne ender uden storkonflikt, mener Flemming Ibsen.

Han påpeger, at det næste vi venter på er normallønsområdet. Det drejer sig primært om 3Fs transportområde. De kender nu den økonomiske ramme. Herudover vil de store ting industrien ligeledes komme med. Det drejer sig om flere penge til fritvalgs ordningen, forlængelse af forældreorloven samt at forældre af samme køn har lige adgang til forældreorlov.

»Men herudover bliver det sværere på transportområdet for de slås med socialdumping. Det er et vigtigt element i overenskomstforhandlingerne, men det bliver opad bakke, fordi vi ikke har mindsteløn herhjemme,« siger Flemming Ibsen.

Han understreger, at når normallønsområdet er færdig er vejen banet for at forligsmanden kan strikke de sidste elementer sammen.

Flemming Ibsen siger samtidig, at det for industrien har haft betydning, at det er første gang, at Claus Jensen for første gang har været forhandlingsformand for CO-Industri. Han har også villet vise, at han kan indgå forlig med DI, påpeger Flemming Ibsen.