»Hvis vi ikke flytter os hele tiden, risikerer vi at sakke bagud i dansen«

Energivirksomheden NRGi foretrækker at omvælte sig selv, før andre gør det for dem. Derfor kigger de mod Silicon Valley.

Administrerende direktør for energivirksomheden NRGis infrastruktur Gert Rieder har været glad for Xploreit-programmet, som har fungeret som en spejder for ham i Silicon Valley. Foto: Lars Helsinghof Bæk Fold sammen
Læs mere

Gert Rieder er administrerende direktør for energivirksomheden NRGis infrastruktur. Derfor kører han i en Tesla. Med den kan han køre rundt i hele Europa og tanke energi gratis. For når man køber en Tesla, kører man på Teslas regning. Dermed har Tesla fjernet værdien af strøm.

»Vi kigger ind i et marked, hvor der også på vores område kommer nogle af de her disruptive teknologier. Det er hundrede procent sikkert, at den måde, vi sælger og distribuerer energi på, ændrer sig. Der kommer til at ske rigtigt meget, og det foregår sjovt nok i Silicon Valley,« siger Gert Rieder.

Erkendelsen af, at koncentratet af den fremmeste energiudvikling bobler ud af Silicon Valley, fik i september 2015 NRGi til at kontakte Innovation Centre Denmark for at lade sig indrulle i programmet Xploreit.

»Xploreit-programmet har fungeret som en spejder for mig i Silicon Valley,« siger Gert Rieder og tilføjer:

»Det er lokalkendskab bragt ind til mig fra det mest progressive område på mit marked.«

Nye kræfter og bevægelser

NRGis hovedkontor er arkitekttegnet og henter blandt andet strøm fra en »skov« af solceller, der sidder som trækroner på høje metalstænger. Resten af husets strømforbrug kommer fra vindmøller. Det er i bygningen, beslutningen om at blive en del af Xploreit-programmet blev taget.

»Hvis du for fem år siden havde sagt, at en Tesla til 800.000 ville være den mest solgte bil i december 2015, ville folk have sagt »glem det«. Men det var den altså,« siger Gert Rieder og uddyber:

»Verdens største taxaselskab (red.) ejer ikke taxaer. Verdens største udlejningsselskab (red.) ejer ikke en bolig selv. Verdens største contentprovider, Facebook, producerer ikke content selv, og du kan blive ved. Der er nogle kræfter og bevægelser i gang, som vi skal følge med i.«

Samlebetegnelsen for disse omvæltninger er begrebet disruption. Når NRGi vælger at være til stede i Silicon Valley, er det for at sikre, at de ikke bliver overhalet inden om af de nye virksomheder, som igangsætter massive forandringer i stort set alle sektorer.

»Det er en måde for os at følge med i det, der foregår, før det måske kommer og vælter dele af vores forretning herhjemme,« siger han.

NRGi er et af Danmarks største energiselskaber, og det giver 1.200 ansatte job. Og kendskab til nye udviklinger er vigtigt for, at virksomheden kan fastholde en stærk position på energifeltet.

»Hvis ikke vi fulgte med, ville vi tabe nogle af de fordele, vi har som virksomhed. Vi ville se andre tage dele af vores marked, måske før vi registrerede, at vi havde tabt det. Vi ville tabe kunder, omsætning og indtjening.«

Første fase af samarbejdet mellem NRGi og Innovation Centre Denmark udspillede sig i løbet af efteråret 2015. Her har medarbejderne i Silicon Valley fundet frem til virksomheder med forretningsmodeller og ideer, som kan være særligt relevant for NRGi.

Eksperimentet med anvendelsen af data

Det er udviklingerne inden for vedvarende energi og data, som interesserer energivirksomheden. Virksomheden har en målsætning om at anvende big data på en brugervenlig måde.

Og i Silicon Valley bliver der eksperimenteret med anvendelsen af data.

»Vi får direkte adgang til noget af det software, noget af den udvikling og nogle af de produkter, der er længst fremme på for eksempel udnyttelsen af data,« siger Gert Rieder.

NRGi har allerede konkrete samarbejdsaftaler, som de sammen med Innovation Centre Denmark arbejder på at få i stand. Men Gert Rieder vil ikke løfte sløret for, hvem det er, som kan inspirere NRGi til at komme foran i dansen.