Hver fjerde medarbejder er udenlandsk

Ny undersøgelse fra Horesta viser, at virksomhederne i hotel-, restaurant- og turismebranchen mangler arbejdskraft og ofte forgæves leder efter kokke, tjenere og elever.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen. Marcin Walaszczyk fra Polen arbejder som henholdsvis tjener og rengøringsmand på Crowne Plaza i Ørestaden København.
Læs mere
Fold sammen

En meget stor del af de danske restauranter og hoteller mangler arbejdskraft, og mange har det seneste år forgæves forsøgt at rekruttere faglærte kokke, faglærte og ufaglærte tjenere og bartendere og elever, viser en ny undersøgelse fra brancheforeningen Horesta. Branchen baserer sig i vid udstrækning på udlændinge, og næsten hver fjerde ansatte inden for hotel, restauration og turisme er af udenlandsk oprindelse.

De bedst egnede får jobbet

»I vores erhverv har international arbejdskraft altid været en helt naturlig del af holdet, og vi skelner ikke mellem danskere og ikke-danskere, når vi rekrutterer. Vi tager den, der til enhver tid er bedst egnet til jobbet,« siger administrerende direktør i Horesta, Katia K. Østergaard.

Horestas undersøgelse viser, at det ofte har konsekvenser for de enkelte restauranter og hoteller, at de ikke kan tiltrække folk nok. Horesta har fået svar fra i alt 217 virksomheder, hvilket svarer til en svarprocent på 24, og en fjerdedel af dem rapporterer, at det giver et øget arbejdspres på de eksisterende medarbejdere og øget arbejdstid for ejeren, når det ikke lykkes at skaffe folk nok. Hertil kommer, at ti procent af de adspurgte siger, at de har takket nej til gæster og omsætning af samme årsag.

»Vores undersøgelse viser, at der allerede i dag er mange ledige stillinger i medlemsvirksomhederne. Og om fem-ti år risikerer vi en situation, hvor mangel på arbejdskraft vil virke direkte hæmmende på vores vækst,« advarer Katia K. Østergaard.