Hvad vil de store velpolstrede virksomheder gøre med alle pengene?

De tjener penge som sjældent før. Men hvad vil de store danske virksomheder egentlig gøre med de mange penge? Har de modet til at satse og gå nye veje, spørger erhvervsredaktør Peter Suppli Benson i Berlingske Business Magasins særnummer om Danmarks 1.000 største virksomheder "Guld1000".

Byline Peter Suppli Benson Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

På Berlingske Business har vi netop sat punktum for en uhyre vellykket iværksætterkonkurrence – Business Boost 2017.

Det var første gang, at vi holdt en sådan konkurrence, og første gang vi gik fra »bare« at skrive om virksomheder og iværksættere til aktivt at gå ind i arbejdet på at skabe nye succesfulde danske virksomheder.

Vi fik flere end 300 tilmeldinger, og deltagerfeltet vidnede om en veritabel overflod af iværksætterkreativitet.

Tilmeldingerne vidnede også om mod til at kaste sig ud på dybt vand og satse måske både hus og pensions­opsparing. Og så vidnede deltager­feltet om, at det er nedefra, at de nye spændende idéer skal komme.

Jeg håber, at de etablerede danske virksomheder har læst og set videoer med deltagerne og vinderne af Boost, for de kan lære noget af dem.

Vigtigst er måske at turde være modig. At være villig til at tage chancer. At turde kaste sig over nye forretningsmuligheder i ind- og udland.

For ser man på Guld1000-opgørelsen af Danmarks 1.000 største virksomheder i dette magasin, er det tydeligt, at pengene findes i virksomhederne. Hvis erhvervslederne og ejerne af virksomhederne ellers tør bruge dem aktivt.

Jeg fremhæver dette, fordi netop investeringer i produktionsapparatet og investeringer i nye forretningsmuligheder ligger underdrejet i Danmark.

Indtjeningen er i top, sådan som Guld1000-listerne med al tydelighed viser.

Min udfordring til virksomhederne er derfor: Hvad vil I bruge de mange penge til?

Det letteste og det, der på den korte bane giver glade aktionærer, er at sende flere penge retur til aktionærerne.

Det kan ingen have ondt af. Alligevel håber jeg, at flere af de 1.000 største danske virksomheder tør tage ved lære af deltagerne i iværksætterkonkurrencen Boost – og altså gå på jagt efter nye muligheder og investere i fremtidig succes.

Årets Guld1000-liste viser, at virksomhederne er meget velpolstrede. Overskuddet stiger. Og det samme gør egenkapitalforrentningen. Dermed er der råd til at købe sig til vækst via opkøb. Og netop vækst i omsætningen er ikke det tal, der skinner kraftigst i opgørelsen i dette magasin.

Spørger man eksperterne, sådan som vi gør i magasinet, er der heldigvis grund til at tro, at flere virksomheder nu vil begynde at lade milliarderne rulle.

Antallet af virksomhedshandler er i pæn vækst globalt. Og alt tyder på, at de bugnende pengekasser i endnu højere grad vil blive sat i arbejde.

56 pct. af de globale virksomheder siger direkte, at de forventer at se aktivt på opkøbsmuligheder de næste 12 måneder, og det er da et skridt på vejen.

Men selv om pengekasserne bugner, kniber det stadig med at konvertere lyst og ambitioner til konkrete investeringer.

Jeg håber, at det vil ændre sig, og at de bugnende pengekasser snart for alvor sendes i arbejde. Danske virksomheder er så trimmede, generelt så veldrevne og har fortsat så mange muligheder uden for vores nærområde, at kun manglende mod og vilje udgør begrænsningerne.