Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Jeg tror rigtig meget på vores produkt,« svarer hun, når man spørger, hvorfor hun er en god sælger.
Forleden havde Susanne Hyldelund første arbejdsdag som ny chef for Invest in Denmark, Innovation og Partnerskaber under Udenrigsministeriet. Hendes arbejde bliver at tiltrække udenlandske investeringer og fremme innovation i sektorer, hvor danskerne i forvejen har kernekompetencer. Hun skal med andre ord stå for det politiske højprioritetsområde, det er at skaffe vækst og job, og det lyder som sagt, som om hun er klar til opgaven.
»Vi kan rigtig meget og har utroligt mange dygtige virksomheder i forskellige sektorer, som kan skabe værdi for udenlandske investorer. Vi har rigtig mange gode rammevilkår for eksempel i uddannelse og forskning - som gør det attraktivt for udenlandske virksomheder at vende sig mod Danmark,« siger hun.
Man mærker hurtigt, at hun ikke læser op fra en bog. Det sidder på rygraden, og det er ikke indstuderet.
Susanne Hyldelund har repræsenteret Danmark i de fleste verdenshjørner, først som ambassadesekretær i Washington nogle år efter ansættelsen i Udenrigsministeriet i 1996, efterfølgende chef for handelskontoret på den danske ambassade i Warszawa, og de seneste tre år har hun været generalkonsul ved det danske konsulat i Shanghai.
Kinesiske forbindelser
Hun kommer tilbage til Danmark med et af de måske nok skarpeste billeder af, hvad det kinesiske marked efterspørger. Men hvor hun tidligere har arbejdet på at fremme dansk eksport og serviceret de danske virksomheder, der er rykket ud i verden, skal hun nu invitere udlandet til Danmark.
Her peger flere på, at Susanne er den perfekte til opgaven.
»Hun kommer tilbage til København med en utrolig viden om en galopperende økonomi og fra et land, som skal til at investere helt enormt i Europa. Jeg synes, at det er rigtig godt set af ministeriet, at Susanne skulle have opgaven, fordi hendes dygtighed og hendes baggrund er helt perfekt til den opgave, hun skal løfte,« siger en tidligere kollega gennem mange år.
Selv undervurderer Susanne Hyldelund heller ikke betydningen af sine forbindelser til Kina og har det kinesiske statsbesøg i juni i frisk erindring.
»Det har betydet meget for Danmark, og det har været et meget vigtigt signal til kineserne. Der var jo også mange kinesere, som talte om, at Hu Jintao besøgte Danmark, så det vil stadig være en løftestang fremover. Der er afgjort mange gode leads derude,« siger hun.
Kollegerne fremhæver Danmarks nye supersælger som en dygtig diplomat, som er vel rundet af sine 16 år i Udenrigsministeriet.
Derfor bliver den nye stilling nok heller ikke det sidste, man kommer til at se til Susanne Hyldelund.
»Hun er på vej mod en ambassadørpost,« siger de.
»Det er bare et spørgsmål om hvor.«