FLK Cabin i Toftlund i Sønderjylland har ligesom mange andre virksomheder mærket finanskrisen i 2009.
Men trods de dårlige tider blev 2009 også året, hvor FLK skiftede bank.
Adm. direktør Tina Skov Andersen, der overtog »førersædet« i virksomheden efter sin far for syv år siden, var selv den drivende kraft i processen med at indhente tilbud.
Hun mente, der var nogle værdier i virksomheden, som nu kunne komme i spil til fordel for et bedre bank-engagement.
I dag erkender Tina Skov Andersen, at hun skulle have taget kontakt til bankerne noget før, men som hun forklarer: »Den gang under højkonjunkturen havde vi så meget andet at se til.«
Det blev et år med underskud i den ellers veldrevne virksomhed, der i 2008 og 2007 præsterede overskud med afkastgrader (driftsoverskud i forhold til aktiverne) på imponerende 46 og 128 pct.
På trods af at omsætningen af specialbyggede førerkabiner til bl.a. truck og redskabsbærere faldt kraftigt, viste det sig muligt at få bedre bank-vilkår. Både når det gjaldt kassekredittens størrelse og ikke mindst de sikkerheder, der lå til grund for engagementet.
Behov for nye vilkår
- Vi havde været godt tilfredse med det gamle bankarrangement i årrække. I de senere år har vi selv kunnet finansiere vores vækst. Da omsætningen i fjor pludselig faldt hurtigere, end vi kunne nå at tilpasse omkostningerne, fik vi dog behov for at tilpasse vore bankvilkår, fortæller Tina Skov Andersen. Hun understreger, at der her i 2010 atter er ved at komme ordrer til virksomheden, om end på et meget lavere niveau end under højkonjunkturen.
Med henvisning til de forudgående fine regnskaber tog Tina kontakt til sit pengeinstitut, en filial af en landsdækkende bank, og bad om bedre vilkår med hensyn til kassekredit, renter og sikkerheder.
Tre tilbud
Forinden havde hun blandt andet lavet likviditetsbudgetter og lagde i øvrigt virksomhedens forhold klart og overskueligt frem i forhandlingerne med banken. Hun dokumenterede også, at virksomheden havde gjort, hvad der var muligt for at spare omkostninger. Blandt andet var medarbejderstaben blevet reduceret fra godt 30 til 12.
Men hun var ikke tilfreds med hovedbankens tilbud og tog derfor kontakt til tre regionale pengeinstitutter, Frøs, Tønder Bank og Sydbank.
- Alle tre banker kom med gode tilbud . Det var svært at vælge, men det endte til sidst med Tønder Bank, fortæller Tina Skov Andersen. Processen tog cirka et halvt år.
Lærerig proces
Tina Skov Andersen har i sin proces brugt en ekstern rådgiver for at gøre tilbuddene sammenlignelige.
- Processen har været god og lærerig. I dag ved vi, hvor vi har banken, hvor langt vi kan gå. Det er rart at vide - også med henblik på en periode, hvor vi forhåbentlig igen får vækst og måske skal have hjælp til at finansiere den, slutter Tina Skov Andersen.