Høje oliepriser presser vognmændene

Øgede udgifter til brændstof rammer nu i stigende grad de danske transportvirksomheders kunder. Det er de høje

oliepriser, der i mandags nåede rekordhøje 41,56 dollar pr. tønde, som for alvor er begyndt at gøre ondt.

Selvom prisen faldt til 41,35 dollar for en tønde i går formiddags, er der stadig tale om en situation, som tvinger vognmændene

til at tage pålægge deres kunder blandt andet et olietillæg. En af dem er transportvirksomheden Tidemann Transport

ApS i Hjørring. Virksomheden har 10 vogntog, og med et samlet månedligt forbrug af dieselolie på 50.000 liter kan

en prisændring på 50 øre pr. liter - som det er sket inden for den seneste måneds tid - hurtigt føre

til øgede omkostninger på brændstof.



- Der tale om så store penge, at ingen danske vognmænd har

en egenkapital til at klare dette, siger vognmand Jens Tidemann, Tidemann Transport ApS.



Derfor har virksomheden netop indført

et olietillæg, hvor kunderne pålægges ti øre pr. kørt kilometer, hver gang olieprisen stiger med 30 øre.



-

Vores kunder er selvfølgelig kede af det. De er jo så omvendt nødt til at lægge det på deres varer

for at kunne følge med. Så i sidste ende går det ud over dig og mig som forbrugere, understreger Jens Tidemann.

Udhuler

bundlinjen

De hastigt stigende priser er samtidig med til at udhule bundlinjerne i mange transportvirksomheder på kort sigt.



For

selvom prisen på olie stiger med drastiske skridt, tillader mange kundeaftaler ikke, at vognmændene sætter transportomkostninger

op fra dag til dag, men må gøre det inden for fastsatte perioder.



- Det er meget få vognmænd, som kan

gøre det fra dag til dag. Det bevirker, at de kommer bagefter i deres regnskaber, fordi de ikke kan indregne de øgede

omkostninger, siger cheføkonom Ove Holm, Dansk Transport & Logistik.



Han forudser, at en ændring i dollarkursen

giver øgede problemer for de danske vognmænd, men mener ikke, at de har andre muligheder end at føre de øgede

omkostninger over på kunderne.



- Der er jo ingen alternative teknologier, som vognmændene kan tage i brug.



-

Men det er som, at efter den seneste store stigning i olieprisen tilbage i 1999 og 2000 er det blevet accepteret, at priserne stiger

eller falder, siger Ove Holm.



Dengang oplevede markedet stigninger fra 4,50 kroner til 6,50 kroner for en liter olie.



I

Hjørring frygter Jens Tidemann dog ikke, at en yderligere stigning i oliepriserne fører til for eksempel fyring af medarbejdere.



-

Så drastisk går det ikke. Der er jo ikke tale om en oliekrise, som vi så i 1970''erne. Vores kunder er ved at være

vant til disse stigninger, ligesom vi er. Men det er da irriterende at skulle prisregulere flere gange om året, understreger

Jens Tidemann.