Her har hårde værdier førsteret

Hos Kaaredesign A/S i Næstved skal etikken være på plads også i svære tider. Medarbejderne skal dog levere varen, ellers er det ud af vagten.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens pengene endnu sad løst, og købelysten var stor, var struktur og effektivitet i mange virksomheder trådt i baggrunden. Nu er den trængte økonomi forhåbentligt snart ved at bløde op, men i de seneste par år har fokus været rettet skarpt mod at styrke bundlinjen.

- Alle de bløde værdier, hvor medarbejderne skal have løn for at aflade - glem det, som Pia Marie Schougaard udtrykker det.

Hun er ejer og adm. direktør i Kaaredesign A/S, som forhandler reklameartikler, firmatøj og firmagaver business-to-business fra det nye hovedkvarter i Næstved.

Med sig i bagagen har Pia Marie Schougaard en udvidet ledelsesuddannelse i form af en MBA. Hun sidder i bestyrelser og netværk med andre erhvervsledere og har ledelseserfaring fra et job hos forsikringskoncernen TrygVesta.

Ligesom kaptajnen på et skib skal kunne navigere under en storm, er det også altafgørende, at en leder kan træffe de svære valg i krisetid, mener den 39-årige firmaejer.

- Det kan godt være, at du er nødt til at smide en container for at klare dig igennem bølgerne, men det bør være muligt. Vi er lige ved at løbe regnskabet igennem (for 2009/2010, red.), og vi kommer ud med et tilfredsstillende overskud, selvom vi er i en branche, hvor vi kan se, at potentialet er faldet 30 procent, siger Pia Marie Schougaard og tilføjer:

- Så du kan sagtens tilpasse dig. Skru ned for omkostningerne og se, hvor du kan spare nogle penge. Få medarbejderne til at fokusere de rigtige steder.

Værdi eller ud

Medarbejdernes fokus skal skabe værdi. Kaaredesign skiftede 1. januar sit hovedkvarter i Ringsted ud med et nyt i Næstved. Dermed har virksomheden vinket farvel til blandt andet egen produktion, pakkeri og distrubution, siden Pia Marie Schougaard overtog Kaaredesign for fem år siden. Der skal være fokus på kernekompetencer, mens alt andet bliver outsourcet. Derfor betød de nye rammer også et farvel til tre medarbejdere, så antallet af ansatte gik fra 11 til otte.

- Skaber man ikke værdi for firmaet og på bundlinjen, er det bedre, at man finder et andet firma, hvor man kan skabe værdi, forklarer Pia Marie Schougaard.

På netop bundlinjen hentede Kaaredesign et resultat efter skat på knap 750.000 kroner i regnskabsåret 2008/2009, hvilket bragte egenkapitalen op på godt 1,9 millioner kroner.

Lige nu er Kaaredesign i færd med at undersøge mulighederne for at udvide forretningen ved at opkøbe en anden virksomhed, mens priserne endnu er gunstige.