Her er Novo-chefs opskrift på opsving

Det er muligt, at vokse i udlandet og skabe arbejdspladser i Danmark, mener Novo Nordisks viceadm. direktør Kåre Schultz, der også sidder i bestyrelsen for Lego og er formand for bestyrelsen i Royal Unibrew.

Kåre Schultz. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om Novo Nordisk er i en unik markedssituation, mener Kåre Schultz, viceadministrerende direktør i den danske medicinalkoncern, godt, at andre danske virksomheder kan skabe vækst uden for landets grænser og samtidig arbejdspladser i Danmark.

Han har fire gode råd til virksomheder, der vil gøre Novo Nordisk, Lego og Royal Unibrew kunsten efter.

»For det første skal man overveje, om man har det rigtige produkt eller service at tilbyde kunden. Man skal have en klar strategi,« siger Kåre Schultz.

For det andet skal man sørge for at »performe operationelt«, som Kåre Schultz kalder det. Det vil sige, at man skal sikre, at produktion og logistik fungerer så godt som muligt.

Det tredje råd handler om at satse helhjertet, hvis man vælger at gå ud på eksportmarkederne.

»Det nytter ikke, at man sidder og prøver at eksportere hjemmefra. Har man valgt at satse på et eller flere eksportmarkeder, skal man ud og være til stede,« siger Kåre Schultz.

Det sidste gode råd handler om tålmodighed.

»Man skal indstille sig på, at det tager mange år, og man skal ikke give op, hvis konjunkturerne går imod ens virksomhed. Både legetøjsmarkedet og ølmarkedet er under pres, men det kan godt lade sig gøre at drive en god forretning alligevel. Man skal bare tage sig den tid, det tager,« siger Kåre Schultz.