Nationale tekniske krav hindrer eksport

  • Den mest udbredte forhindring er de nationale tekniske krav til produkter, der ikke er omfattet af fælles EU- lovgivning.

  • I dag må produkter sælges i EU, hvis de opfylder producentlandets nationale krav og de generelle EU-krav til produktsikkerhed. Kun hvis der er helt særlige nationale forhold, der ikke er dækket i producentlandets krav til produktet, må der stilles nationale krav i modtagerlandet. Alligevel stilles danske producenter ofte over for krav om at fremlæge afprøvninger, der svarer til modtagerlandets tekniske krav. Alene i perioden fra 2002 til 2009 er der indført omkring 5.900 nationale regler.

  • Især Tyskland, Italien og Frankrig er slemme til at indføre nationale krav. F. eks. har de tyske myndigheder forlangt særlige afprøvninger for at tillade import fra Danmark af fibercement-bølgeplader og først efter en længere sagsbehandling med involvering af det særlige problemløsningsnetværk, Solvit, blev kravet frafaldet.

Overimplementering

  • Finder sted, når et land indfører de fælles EU-regler i den nationale lovgivning i en strengere form end de var tænkt eller udvider det område reglerne gælder for. Det kan også være overimplementering at indføre fælles EU-regler, før de træder i kraft i hele EU.

Forkert eller for sen implementering af EU-regler

  • Hele ni procent af alle EU’s direktiver er ikke indført i den nationale lovgivning i mindst en medlemsstat. I andre tilfælde indføres EU’s regler forkert i den nationale lovgivning. Typisk fører EU 15 sager om året mod medlemslande, der har indført EU-lovgivning forkert.

EU-udbud offentliggøres ikke

  • Alle offentlige indkøb i EU-landene, der overstiger en værdi af 200.000 euro, 1,5 milliarder kroner, skal offentliggøres. Men otte ud af ti indkøb i EU-landene bliver aldrig offentliggjort.