Helsingør overhaler Øresundsbroen

Øresundsbroen har efter seks år endnu ikke slået færgerne mellem Helsingør og Helsingborg.

Seks år efter Øresundsbroens åbning bevarer færgerne mellem Helsingør og Helsingborg positionen som den største transitvej mellem Norden og kontinentet, skriver Helsingør Dagblad.

I 2006 var det 1,5 millioner personbiler og 285.000 lastbiler, der benyttede færgerne på gennemfart til mål uden for Øresundsregionen. På Øresundsbroen var det 1,3 millioner biler og 77.000 lastvogne, der skulle længere end et slutmål i København/Malmø-området.

På Øresundsbroen er trafikken i langt højere grad pendlertrafik mellem Skåne og København. Det svenske Vägverkethar regnet ud, at tre-fjerdedele af trafikken på broen er regional, mens præcis den omvendte fordeling med tre-fjerdedele international trafik gælder på Helsingør/Helsingborg-Overfarten, fortæller stratek i Øresundsbro Konsortiet, Carsten Längerich, til Helsingør Dagblad.

- Vi har jo haft på fornemmelsen, at det forholdt sig sådan med fordelingen af trafikken mellem broen og færgerne. Vi ved jo ret nøje, hvor stor pendlingen er, og den fortsætter med at stige voldsomt.

Han bekræfter dermed, hvad broens markedsdirektør Jacob Vestergaard udtalte i et nyhedsbrev tidligere i januar:

"Øresundsbroen er i dag primært en bro for regionens virksomheder og borgere, mens transittrafikken af såvel personer som lastbiler udgør en stadig mindre del".

- Broen er blevet en kæmpe regional succes, mens personbiler i ferie- og fritidstrafik og lastvogne i international trafik er stagneret noget, siger Längerich med en erkendelse af, at den 50 kilometer kortere vej ved at vælge færgerne frem for broen helt åbenbart betyder noget for chauffører og vognmænd og også for turister på vej mellem Norden og kontinentet.

Kilde: Helsingør Dagblad