Helle-effekt kan have påvirket forbrugertillid

Den danske forbrugertillid steg i august til det højeste niveau siden november 2007, og Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen spekulerer i, om det måske er statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) ord, der slår igennem blandt danskerne.

Foto: Keld Navntoft. Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S).
Læs mere
Fold sammen
Overordnet opgøres forbrugertilliden til 5,9 mod 3,7 i juli. Det fremgår af tal fra Danmarks Statistik. Ifølge estimater indsamlet af Ritzau Finans havde økonomerne ventet en stigning, men kun til indeks 3,9.

Danskerne har generelt været optimistiske omkring økonomien sommeren igennem, og august er tredje måned i træk med et positivt tal for forbrugertilliden på trods af, at der ikke er sket alt for meget i økonomien i løbet af sommeren, bemærker Helge J. Pedersen i en kommentar.

Han spekulerer i, om det er lykkes for Helle Thorning-Schmidt at skabe en "Helle-effekt" og genskabe optimismen i befolkningen med snak om, at krisen er ved at være overstået - på samme måde, som det i sin tid lykkedes for Poul Schlüter at genskabe optimismen tilbage i 1980'erne.

Andre årsager kan dog også være tegn på, at eurozonen er på vej ud af krisen. Eurozonens BNP steg i andet kvartal med 0,3 pct. efter flere kvartaler i streg med negativ vækst.

Nordea opfordrer dog indtil videre til, at man klapper hesten, for krisen er kun lige ved at slippe taget i den danske økonomi, skriver Helge J. Pedersen. En vedholdende stigning i forbrugertilliden kan dog være med til at gøre vejen ud af krisen kortere.

/ritzau/FINANS