Heftig kritik af danske uddannelser fra kommission

Danmark bruger formuer på uddannelser, men får slet ikke nok for pengene, fastslår Produktivitetskommissionen i en større analyse, som netop er offentliggjort.

Foto: Nikolai Linares. Peter Birch Sørensen, formand for produktivitetskommissionen.
Læs mere
Fold sammen

Danmark bruger tæt ved 125 milliarder kroner på uddannelse af unge om året, hvilket er mere end noget andet land i verden, hvis det ses i forhold til landets velstand. Men Danmark får alt for lidt ud af disse enorme summer.

Det fastslår regeringens egen Produktivitetskommission, som i dag udsender en større analyse af det danske uddannelsessystem, som på flere vigtige områder retter en sønderlemmende kritik mod systemet, som det er i dag.

»Nedslående,« kalder Produktivitetskommissionens formand, professor Peter Birch Sørensen, direkte resultaterne for.

Eksempelvis peger kommissionen på, at der er brug for at lægge mere vægt på kvalitet i uddannelserne og deres relevans for arbejdsmarkedet.

Der er også brug for grundlæggende ændringer i den såkaldte taxameterordning, der belønner de danske uddannelsessteder for, hvor mange kandidater, de udklækker – frem for kvaliteten af uddannelsen og kandidaternes mulighed for at få job.

De studerende har også et alt for lille incitament til at vælge en uddannelse, der giver dem gode fremtidsmuligheder og et produktivt liv på arbejdsmarkedet..

Resultaterne er nedslående

Rapporten viser først og fremmest, at der skal gøres op med uhensigtsmæssige tilskyndelser og lav kvalitet, hvis vi vil have et uddannelsessystem, der styrker produktiviteten. Produktivitet er viden anvendt i praksis. Skal danskerne kunne øge velstand og velfærd ved at blive mere produktive, er det en forudsætning, at vi har den fornødne viden og kan bruge den.

»Sådan er det ikke i høj nok grad i dag. Vi er et af de lande, der bruger allerflest penge på uddannelse. Alligevel er resultaterne nedslående. 17 pct. af eleverne bestod sidste år ikke folkeskolens afgangseksamen i dansk eller matematik. De danske erhvervsuddannelser har europarekord i frafald. De videregående uddannelser uddanner ikke i høj nok grad til arbejdsmarkedet. Det kan og bør vi gøre noget ved,« siger Peter Birch Sørensen.

Produktivitetskommissionen kommer i rapporten med en lang række anbefalinger til at styrke produktiviteten gennem uddannelse og innovation. De peger i det hele taget på behov for gennemgribende reformer.

»Målet med uddannelsespolitikken er i dag, at flere skal have en uddannelse. Det har kostet på kvaliteten. Det er tid til at skifte spor. Vi skal sikre, at elever og studerende får de kompetencer, som der er brug for på arbejdsmarkedet, og at lærerne, der skal ruste den kommende generation til et højt fagligt niveau, har kompetencerne til det,« siger Peter Birch Sørensen.