Har du styr på generation Z?

Millenials har fyldt meget i de marketingprofessionelles bevidsthed de senere år, men nu bør en del af indsatsen rettes mod deres yngre brødre og søstre, Generation Z, lyder det fra reklamebureau.

Mange marketingprofessionelle har de senere år og med rigtig god grund brugt en del krudt på at ramme Millenials eller generation Y med deres kommercielle budskaber.

Det er de unge og meget købestærke forbrugere, der har en svaghed for god content og groft sagt kun gider interagere med brands og virksomheder, hvis de har noget på hjerte.

Det har skabt en lille revolution i marketingverdenen, men nu skal der måske igen tænkes nyt.

Nu er Generations Ys yngre brødre og søstre – også kaldet centennials eller generation Z – nemlig blevet købedygtige.

En ny rapport fra reklamebureauet JWTs analyseenhed beskriver denne generation, der består af børn og unge mellem 12 og 19 år, som »ambitiøse, engagerede og fornuftige individer, der vil skabe, forbinde og forandre«.

Ikke helt konsekvente

Undersøgelsen viser også, at de endnu ikke nødvendigvis er helt konsekvente i deres adfærd. 86 procent af dem bruger eksempelvis deres smartphone flere gange om dagen, mens 79 procent samtidig giver udtryk for, at børn og unge i deres alder bruger alt for meget tid på digitale enheder.

Dertil kommer, at 68 pct. af dem er lige så glade for shoppe online som offline, mens 67 pct. fortæller, at de foretrækker at handle i fysiske butikker.

Undersøgelsen viser også, at TV langtfra et dødt medie for de unge. 69 pct. af dem ser TV mere end to timer om dagen. Det nye er, at de også ser videoer på YouTube to timer om dagen.

Det er selvfølgelig værd at bide mærke i, ligesom en af nøglepointerne og -anbefalingerne i JWTs rapport er det: »Tænk alt andet end mainstream. Omfavn og fejr nichetendenser. De kan sagtens være morgendagens store ting.«

Ifølge rapporten skal virksomheder og brands, der ønsker at fange denne generations interesse være »adrætte« og altså være i stand til at reagere hurtigt på kulturelle bevægelser og i øvrigt være konstant eksperimentere og i stand til hele tiden af tage små chancer.