Handelskontorer venter en dansk offensiv i udlandet

Optimismen er i top hos ambassader og handelskontorer, der tror på en betydelig stigning i dansk eksport de kommende år. De fleste bliver i øjeblikket kontaktet af et stigende antal eksportivrige virksomheder.

Både på de europæiske nærmarkeder og på fjerne asiatiske markeder melder handelskontorerne om stigende interesse fra danske virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lea Meilandt Mathiesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter en årrække med stor forsigtighed i dansk erhvervsliv er der nu langt flere virksomheder, der skruer op for ambitionerne og satsningerne i udlandet. Det vurderer et bredt udsnit af danske ambassader og handelskontorer, der i øjeblikket oplever langt flere henvendelser fra eksportivrige danske virksomheder.

Både på de europæiske nærmarkeder og på fjerne asiatiske markeder melder handelskontorerne om stigende interesse fra danske virksomheder. Det går nemlig bedre på mange eksportmarkeder, og det er danske virksomheder parat til at udnytte i stor stil, lyder meldingen fra de danske handelskontorer.

»Vi oplever i denne tid en markant interesse fra danske virksomheder. Det skyldes i høj grad, at det indonesiske forbrugermarked er i hastig vækst. Samtidig er den indonesiske regering nødt til at investere store milliardbeløb i blandt andet energieffektivitet, spildevandsrensning, uddannelse, sundhed og fødevarer, hvor danske virksomheder er stærke,« siger handelschef på den danske ambassade i Jakarta i Indonesien, Karina Charlotte Mosgart.

Berlingske Research har talt med i alt 30 danske handelskontorer og ambassader om forventningerne til de kommende års udvikling. Heraf venter de 24 en stigende kommerciel interesse fra eksportivrige danske virksomheder de kommende to år. Kun et enkelt kontor venter faldende interesse fra danske virksomheder.

Den afgørende vækstmotor

De fleste danske repræsentationer i udlandet har samtidig skruet op for den positive retorik, og det er forventningen over en bred kam, at den stigende interesse vil give sig udslag i en mærkbar stigning i dansk eksport de kommende år. Det gælder bl.a. i Italien, hvor handelschef for den danske ambassade i Rom, Ole Gustafsson, nu ser optimistisk på mulighederne efter nogle sløje år.

»Italien er desværre ikke »top of mind« for danske virksomheder. Men nu begynder flere virksomheder at vise interesse for markedet. Vi kan mærke det på dialogen med virksomhederne. Nu er der større politisk stabilitet, og vi ser en politisk vilje til at gennemføre de reformer, som det italienske erhvervsliv har efterspurgt. Det skaber fornyet optimisme i Italien,« siger han.

Den danske eksport af varer og tjenester rundede sidste år 1.000 mia. kr., og i en tid, hvor det hjemlige privatforbrug fortsat har svært ved for alvor at komme op i omdrejninger, håber mange, at stigende eksport kan blive den afgørende vækstmotor. Håbet er bl.a., at stigende eksport vil skabe mere optimisme og smitte af på det hjemlige forbrug.

Mange økonomer hæfter sig ved, at det går bedre i Europa, og at der er udsigt til vækst i eksporten til flere af vores nabolande samt til de problemramte markeder i Sydeuropa, der nu er i bedring. Derudover satser stadig flere danske virksomheder på at vokse på de store vækstmarkeder i især Asien.

Flertal forventer at ansætte flere

I Tyrkiet forventer generalkonsul Søren Robenhagen fra handelskontoret og konsulatet i Istanbul, at det vil lykkes at opfylde regeringens målsætning om en stigning i den danske vareeksport til landet på 50 procent mellem 2011 og 2016.

»Vi ser en stigende dansk interesse for det tyrkiske marked. Det gælder bl.a. inden for vedvarende energi og energieffektivisering, men vi venter også en stigende eksport af danske forbrugsgoder,« siger han.

En stor del af handelskontorerne mener, at manglende markedskendskab er en af de største hindringer for danske virksomheders udenlandske væksteventyrer. Det gælder bl.a. handelschef Karina Charlotte Mosgart fra ambassaden i Jakarta, der dog hæfter sig ved, at både eksporten og investeringerne i Indonesien er steget betydeligt de seneste år.

»Men vi skal huske på, at vi kommer fra et relativt beskedent niveau. Indonesien er i nogen udstrækning det oversete vækstland. Den stigende danske eksport til landet er dog et klart udtryk for, at vi hastigt er på vej frem ad banen. Og vi haler ind. Også når det gælder mange danske virksomheders kendskab til markedet og potentialet i Indonesien,« siger hun.

I Indonesien er det store virksomheder som Danfoss, Grundfos, Novo Nordisk, A.P. Møller - Mærsk og ISS, der har opnået et solidt fodfæste. Men handelskontoret melder også om en stigende interesse fra flere mindre og mellemstore virksomheder, bl.a. inden for vandteknologi.

De positive meldinger fra handelskontorerne kommer efter en periode med flere undersøgelser, der tyder på, at eksporten er på vej op. Over en tredjedel af erhvervsorganisationen DIs medlemsvirksomheder med eksport venter bl.a. at ansætte flere medarbejdere i det kommende kvartal, mens blot 16 procent planlægger at skære i medarbejderstaben. Tidligere har flere undersøgelser blandt store danske virksomheder, herunder en rundspørge til Berlingskes toplederpanel, vist, at et flertal af de eksporterende virksomheder venter en betydelig stigning i eksporten i år.