Hammeren falder over annoncehajer

Fup. To fynske annoncehajer er på to uger blevet dømt til at droppe krav eller betale penge tilbage til virksomheder og kommuner, som de har lokket til at købe værdiløse annoncer på internettet.

De underlødige telefonbogsforlag, som ved aggressive salgsmetoder lokker offentlige og private virksomheder til at annoncere på fuldstændig ukendte hjemmesider til uhørte priser, er begyndt at falde på stribe. Det skriver Berlingske Business.

For to uger siden blev annoncehajen Key Info, der står bag internetsitet Key 2 More, ved retten i Odense dømt til at droppe sine krav mod fem virksomheder, fordi de var blevet presset, vildledt og narret til at tegne annoncer. Her står 112 virksomheder nu i kø for at få slået en streg over de regninger, Key 2 More har fremsendt.

Nu har Retten i Odense også dømt Lokalforlaget Aps, fordi firmaet handlede i strid med almindelig hæderlighed og redelig handlemåde, da det i perioden 23. august til 16. november 2005 lokkede, pressede og truede en skolesekretær i Vejle Kommune til at betale ni regninger på i alt 166.250 kr. til annoncer på internetsitet, Kommunevejviseren.

Klar domEn syns- og skønsmand har i forbindelse med retssagen udtalt, at det som Vejle Kommune betalte for var værdiløst.

Lokalforlaget ApS er nu dømt til at betale de 116.250 kr. tilbage plus 40.000 kr. i sagsomkostninger.

- Det er utrolig vigtigt, hvad der er sket her - ikke bare for os men for alle de virksomheder, der er blevet bøffet af den type selskaber. Dommen er et klart udtryk for, at branchen ikke har eller har haft nogen som helst eksistensberettigelse. Nu er der åbnet en motorvej for, at andre kan anlægge sager og kræve penge tilbage, siger Vejle Kommunes juridiske chef Steen Jørgensen.

Han anslår, at diverse telefonbogsforlag har snydt sagesløse for et trecifret millionbeløb.

Vejle Kommune føler sig også snydt af de to internetforlag, Dansk Tele Support A/S og IT Support Danmark, som DRs forbrugerprogram Kontant tidligere har haft under behandling.

De to firmaer pressede i samme periode som Lokalforlaget den samme skolesekretær til at tegne annoncer, og ifølge Steen Jørgensen, har kommunen sammenlagt betalt op imod en halv million kr. for værdiløs annoncering til de tre foretagender.

Politianmeldt i 2003Vejle Kommune har imidlertid ikke sagsøgt Dansk Tele Support A/S og IT Support Danmark, fordi de allerede i 2003 er blevet politianmeldt af Håndværksrådet. Anmeldelsen er endt med en straffesag ved Københavns Byret, hvor ejeren af de to selskaber, adm. direktør Lasse Schou og en tidligere meddirektør, er sigtet for bedrageri - subsi-diært for overtrædelse af markedsføringsloven.

Chefjurist i Håndværksrådet Peter Andersen er svært tilfreds med de nye domme fra Odense.

-Vi er meget glade. Med de to domme har man en løftestang til alle de andre sager, hvor annoncehajer på overrumplende og agressive måder sælger værdiløse annoncer. Hvis de også bliver dømt strafferetligt, har vi endnu en ting, vi kan bruge til at komme videre med, siger Peter Andersen til Berlingske Business.

Han betegner annoncehajerne som et alvorligt problem for erhvervslivet. For et år siden spurgte Håndværksrådet 600 virksomheder, om de inden for et år var blevet generet af hajerne. Det viste sig at være tilfældet for over 90 pct. af virksomhederne, og hver tiende var gået i fælden.

Klik her for at læse hele historien på Business.dk