Hængt ud på tv

Forbrugerjournalistik. Punkt1, Synoptik og Elgiganten har alle været udstillet i forbrugerprogrammet Kontanten for at snyde deres kunder. - Sagerne er kørt op i et niveau, hvor de ikke hører hjemme, vurderer ekspert.

Kunden er den svage part, der altid har ret. Den filosofi bliver praktiseret med hård hånd i DR's forbrugerprogram Kontanten. Det skriver Detailbladet.

Kritikken har gået på, at Elgiganten snyder med før og nu priser, og at Punkt1 lokker kunderne til at få større kredit, end de har brug for. Endelig er der Synoptik, som ikke forklarer kunderne grundigt nok, hvad der sker med hensyn til opkrævning af strafrenter og gebyrer, hvis den enkelte kunde ikke overholder sin afbetalingsaftale. Det er den tekst, der står med småt på bagsiden af købskontrakten.

Normalt bruger hverken banker eller realkreditinstitutter tid på at forklare om den slags. Sådan er vilkårene. Kunderne må vide, hvad de går ind til og skriver under på.

Sagen med Synoptik er fra september i år og handler om, at en kunde er blevet godt træt af at skulle betale såvel strafrenter som gebyrer, fordi han af en eller anden årsag har misligholdt sin afbetalingsaftale. I Kontanten kritiserer han Synoptik for ikke at oplyse tilstrækkeligt om disse forhold.

Retaildirektør Stig Tiedemann fra Synoptik fortæller, at kæden har taget kritikken til sig.

- Vi har stort set kun haft den klage, som har været med i Kontanten, så det er en lidt tynd sag. Men ingen ønsker at medvirke i et af de forbrugerprogrammer. Man har jo ikke en chance for at argumentere for sin sag, påpeger Stig Tiedemann.

Alligevel er det blevet indskærpet over for alle butikschefer, at de nu skal gøre mere ud af at oplyse om netop disse forhold, selv om punktet om misligholdelse både fremgår af en brochure, som ligger fremme, og på bagsiden af købskontrakten.

DetailBladet har efterfølgende ageret kunde i en Synoptik-butik og bekræfter, at personalet nu gør opmærksom på, hvad det får af økonomiske konsekvenser, hvis afdragsordningen bliver misligholdt.

I fælden med lokkegældKritikken af Punkt1 går på lokkegæld og var i Kontanten i august i år. Når kunderne købte en opvaskemaskine på afbetaling, fx til 5000 kr., fik de automatisk et Mastercard med en kredit på 25.000 kr. Efter at have betalt opvaskemaskinen var der således 20.000 kr. tilbage i "lokkegæld".

- Vi er overrasket over at blive hængt ud i Kontanten. Vi har aldrig fået en eneste klage, siger kædedirektør Allan Baadsgaard, Punkt1.

Alligevel er forholdene blevet ændret.

- Nu skal kunderne aktivt sige nej tak til at få et Mastercard, siger Allan Baadsgaard.

Spørgsmålet om ja eller nej til Mastercard bliver besvaret i forbindelse med, at personalet udfylder det elektroniske låneansøgningsskema.

Kreditgrænsen er samtidig sænket til 15.000 kr.

DetailBladet opsøgte en Punkt1-butik for at få tingene bekræftet. Men ingen af de to medarbejdere, der stod i butikken, kunne hjælpe med opgaven. De kendte ikke til ændringerne, og de kunne heller ikke fremvise det elektroniske låneansøgningsskema.

En brochure om afbetalingsordningen med Mastercard burde ligge fremme på disken.

Etik og moralIfølge Kontanten snyder Elgiganten med før og nu priser. Vi ville gerne have spurgt, om før og nu priserne nu er de rigtige, men det har ikke været muligt at få en kommentar fra Elgigantens adm. direktør Stig Myklebust.

Detailbladet har spurgt direktør Bruno Christensen fra Retail Institute, om de tre kæder er nogle storsvindlere.

Han svarer med et stort grin, at forbrugerprogrammets kritik er helt ude af proportioner.

- Det er selvfølgelig et spørgsmål om etik og moral, men ingen af kæderne overtræder bevidst lovgivningen på området (købeloven og markedsføringsloven, red.). Sagerne er kørt op i et niveau, hvor de ikke hører hjemme. Aldrig har der været større opmærksomhed på forbrugerprogrammer, end der er nu. Og kæderne frygter at blive hængt ud, vurderer Bruno Christensen.

Tal fra Forbrugerklagenævnet viser, at klagerne i de kategorier, hvor Elgiganten, Punkt1 og Synoptik hører hjemme, er for nedadgående.

Klik her og læs hele historien på Detailbladet.dk